Iranian Agriculture News Agency

با رعایت دستورالعمل های بهداشتی؛

اجرای بیش از 13 هزار ساعت آموزش و ترویج کشاورزی در شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در اجرای فعالیت های آموزشی و ترویجی این مدیریت، گفت: در سال گذشته بالغ بر 13 هزار و 500 "نفرساعت" آموزش های حضوری مختلف کشاورزی در این شهرستان به اجرا در آمد.

اجرای بیش از 13 هزار ساعت آموزش و ترویج کشاورزی در شیراز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ذبیح الله سیروسی با بیان اینکه آموزش و ترویج مسائل نوین کشاورزی از رسالت های اصلی جهاد کشاورزی است که در تمامی شرایط به آن پایبندیم، تصریح کرد: در شرایط سخت کرونایی آموزش های ویژه بهره برداران، آموزش  های مهارتی، بازدید های آموزشی از مزارع الگویی و آموزش های مخصوص مدیران پهنه را به اجرا گذاشته ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیشترین آموزش ها با بیش از 7800 "نفرساعت" مختص بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان بوده است، اظهار کرد: عمده این آموزش ها شامل کارگاه های کشت غلات با دستگاه کف کار در اراضی شور، کشت گندم با دستگاه پشته کار عریض در اراضی غیر شور، چگونگی مبارزه با علف های هرز مزارع گندم،  ترویج کشت دانه های روغنی، کاشت و داشت حبوبات، بهداشت جایگاه دام، ترویج توسعه پرورش و اصلاح نژاد گاو سمینتال و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده است.

به گفته وی؛ آموزش های بهره برداران اجرا شده در شهرستان شیراز کوتاه مدت و برای تمامی ذی نفعان بخش کشاورزی مناسب است به نحوی که این کلاس ها در 26 موضوع مختلف برگزار و برای مخاطبان از طرف مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی گواهینامه صادر شده است.

سیروسی با تاکید بر اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر در حرفه های مختلف بخش کشاورزی از مسائل مهم برای رونق این بخش و افزایش تولید محصولات غذایی است، ابراز کرد: با توجه به اهمیت موضوع مذکور در سال گذشته بیش از 3900 "نفرساعت" آموزش مهارتی از جمله پرورش قارچ خوراکی، تربیت زنبوردار صنعتی درجه دو و مدیریت گلخانه های سبزی و صیفی در شهرستان شیراز به اجرا درآمد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ضمن اشاره به دوره های مهارتی دیگر همچون شناسایی و بهره برداری از گیاهان دارویی و مدیریت گلخانه های گل های شاخه بریده، بیان کرد: برگزاری این دوره های مهارتی به دنبال شناسایی نیاز شهرستان به نیروی انسانی کارآمد در هر بخش، اجرا شده است و برای شرکت کنندگان پس از قبولی در آزمون ها، از طرف مرکز آموزش کشاورزی فارس گواهینامه صادر شده است.

زنان روستایی در شیراز آموزش های ویژه دیدند

این مقام مسئول با یاد آوری اینکه 1230 نفر از زنان روستایی در ۳۲ صندوق اعتبارات خرد شهرستان شیراز عضویت دارند، گفت: در سال 1399 به منظور افزایش دسترسی این زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات، توانمند سازی آنان برای انجام فعالیت های مشارکتی مرتبط با بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد آنها بیش از 1300 "نفرساعت" آموزش ویژه برگزار شد.

او به ضرورت مشاهده عینی نتایج توصیه های فنی در مزارع نیز گریزی زد و افزود: از این رو مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز  با تعامل خوب مدیران پهنه های مختلف با کشاورزان و بهره برداران پیشرو، در سال گذشته موفق به ایجاد 22 باغ و مزرعه الگویی و نمایشی شده است که بیش از 500 "نفرساعت" بازدید های آموزشی از این مزارع برنامه ریزی و انجام شد.

وی اضافه کرد: به منظور الگو سازی برای بهره برداران و تقدیر از تولید کنندگان برتر در زیر بخش های مختلف کشاورزی، با یک اقدام منسجم و برنامه ریزی شده در سال گذشته موفق به شناسایی و معرفی 19 نفر به عنوان کاندید شهرستان شیراز به سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به عنوان نمونه شده ایم. 

 با ترویج ، آموزش کشاورزی و انتقال دانش با روش ‌های مختلف ترویجی همچون کلاس ‌های آموزشی، آموزش انفرادی، بازدید از مزارع و با کمک رسانه ‌های سمعی و بصری مختلف می‌توان توصیه ‌های لازم را به کشاورزان رساند؛ با افزایش آگاهی و دانش در بالا رفتن میزان بهره‌وری بخش کشاورزی نقش بسزایی داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید