Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس عنوان کرد:

داشتن سرزمین رو به رشد در گرو توجه به منابع طبیعی و محیط زیست

استاندار فارس با تاکید بر اینکه داشتن سرزمین بالنده، پیشرو و رو به رشد در گرو توجه به منابع طبیعی و محیط زیست است، گفت: برای حفاظت از این منابع باید بارگذاری که بر روی آن محیط انجام می دهیم متناسب با توان اکولوژیکی آن محدوده و سرزمین باشد.

داشتن سرزمین رو به رشد در گرو توجه به منابع طبیعی و محیط زیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عنایت اله رحیمی در آئین رونمایی از طرح هنگ امداد طبیعت و افتتاح واحد مدیریت فناوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان تصریح کرد: اگرتوان منابع طبیعی و محیط زیست را در بهره گیری ها از آنها در نظر نگیریم و بارگذاری بیش از اندازه داشته باشیم قطعا آن محدوده دچار مشکل خواهد شد.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه برای استفاده بهتر از فرصت‌ها و همچنین کاهش چالش‌ها باید اکشن پلن و برنامه‌های عملیاتی تدوین شود تا تحقق اهداف را به دنبال داشته باشد، افزود: اقدام امروز در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس ما را به سمت دستیابی به اهداف مد نظر سوق خواهد داد.

این مقام مسئول بکار گیری راهکار‌های علمی برای بهره‌وری از فرصت‌ها و جلوگیری از تکرار آسیب ها و رفع چالش های که پیش روی است را ضروری دانست و اظهار کرد: به منظور حفاظت از منابع طبیعی مدیریت مشارکتی بسیار موثر است؛ در واقع مدیریت مشارکتی این است که با بهره برداران خود همخوان شویم؛ عشایر، روستائیان، معدن داران و معدن کاران... به عنوان بهره بردار منابع طبیعی هستند که باید در امور مشارکت کنند و از توان اجرایی، فکری و برنامه ای آنها استفاده لازم را ببریم و با خرد جمعی کارها را پیش برانیم.

به گفته وی؛ استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید در صیانت از منابع طبیعی قطعاً اثرگذار است و موجب کاهش هزینه‌ ها و همچنین  اشراف بیشتر و تسریع در دستیابی به اطلاعات خواهد شد.

رحیمی با بیان اینکه توسعه پایدار بر محیط زیست و در یک گستره وسیع تر بر منابع طبیعی منطبق است، افزود: فرصت های خوبی را در استان فارس پیش رو داریم، در حوزه منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع گونه های مختلف و در وسعت قابل قبول وجود دارد که به دلیل اقلیم گوناگون اعم از  گرم، معتدل و سرد از جنوب تا شمال شرایط مناسبی در اختیار بهره برداران گذاشته است.

وی ابراز کرد: حفاظت از جنگل به عنوان یک ثواب در اعتقادات و فرهنگ دینی ما مطرح است؛ طبیعتا حفظ جنگل و مرتع را به عنوان یک خدمت بزرگ برای انسانیت، میهن و هم وطنانمان تلقی می کنیم؛ گذشته گان ما و نسل امروز برای آب، جنگل و مرتع احترام قائل هستند و این را پیوسته در رزق و روزی خود می‌بینند.

او اضافه کرد: اگر به عشایر در طوائف و گروه ‌های مختلف آموزش داده شود و واقف شوند بر اهمیت موضوع، خود آنها سربازان خوبی برای حفاظت و نگهداری از این مراتع هستند، اما اگر بی‌مبالاتی شود و مورد توجه قرار نگیرند، به مضرات چرای بی رویه، قطع جنگل و از بین بردن گونه ها توجیه نشوند و آگاهی پیدا نکنند این فرصت خود می تواند به یک چالش بدل شود.

به گفته رحیمی؛ در کنار فرصت ها، چالش های متعددی مطرح شده است، خصوصا اینکه که ما در یک منطقه گرم و خشک هستیم، خشکسالی های ده ساله اخیر فارغ از این یکی دو سال نیمه تری که داشته ایم، باز هم ادامه پیدا کرد و خود یکی از چالش‌های جنگل و مرتع ماست، آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی و استفاده بی رویه از سرزمین از دیگر چالش های بزرگ ما هستند.

استاندار فارس از آفات و بیماری ها متعددی که بعضا به سراغ جنگل و مراتع می آید و تعرض و تصرفاتی که به منابع طبیعی انجام می شود به عنوان دیگر چالش های در برابر منابع طبیعی یاد کرد و گفت:  این مطالب به معنی این نیست که ما منابع طبیعی را فریز کنیم و اجازه بهره برداری از منابع خدادادی را به مردم ندهیم بلکه ما باید برویم به سراغ اینکه چگونه به متقاضیان بهره برداری از منابع طبیعی می توانیم بله بگوییم، بله ای که در کنارش احیاء منابع هم وجود داشته باشد.

او به موضوع قاچاق چوب نیز اشاره و ابراز کرد: وجود این امر یعنی اینکه ما یک نیاز و یک بازاری برای چوب در کشور داریم در نتیجه قاچاق چوب صورت می گیرد که ما باید جنبه مثبت این تقاضا را در نظر بگیریم؛ اکنون این فرصت برای ترویج کاشت درختان جنگلی که بتوان از محصول چوب آن استفاده کرد وجود دارد از این رو ضمن بهره وری از پساب ها و آب های خاکستری در این بخش می توان بر چالش موصوف غلبه کرد.

رحیمی بر ضرورت نیاز به قوانین بازدارنده تر و اثرگذار در حوزه صیانت از منابع طبیعی تاکید و افزود: تهیه و تصویب این قوانین باید در قوه مقننه رقم بخورد تا قضات و قوه قضائیه بتوانند بر مبنای آن با متعرضین و متخلفین در موضوع منابع طبیعی برخورد جدی تری را داشته باشند.

 

استاندار فارس با اشاره به اینکه در آینده نزدیک انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین ریاست جمهوری را پیش رو داریم، بیان کرد: تکلیف است بر تک‌تک شهروندانی که زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی زیست می‌کنند و طبیعتاً برای استفاده از حق اساسی و قانونی خود در این انتخابات شرکت کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: مشارکت و حضور فعال همه شهروندان در انتخابات باعث تقویت نظام، ملت و کشور شده و منافع ملی ما را افزایش داده و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را همچون گذشته در سطوح بین المللی بیش از پیش خواهد کرد.

واحد مدیریت فناوری نوین یکی از مهم ترین طرح های شاخص منابع طبیعی استان فارس است که در راستای استفاده از تکنولوژی های نو به منظور پایش و حفاظت از عرصه ها بکار گرفته می شود؛ در طرح هنگ امداد و نجات که اولین بار در استان فارس راه اندازی می شود 6 هزار نفر نیروی علاقه مند به طبیعت و داوطلب آموزش دیده و متخصص از گروه های مختلف از جمله اعضای بسیج سازندگی، کوهنوردان و ورزشکاران تجهیز و در راستای حفاظت از عرصه ها با ادارات منابع طبیعی در سراسر استان همکاری خواهند کرد.

در این آئین، سید مصطفی بحرینی  دادستان و اکبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در این سازمان، عبدالحسن صمد نژاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس و جمعی از مدیران و مسئولان ارشد استان فارس نیز حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید