Iranian Agriculture News Agency

در یک گردهمایی وبیناری عنوان شد:

یاری مهندسین برای حل چالش های پیش روی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این سازمان برای حل چالش های پیش روی انجام ماموریت های اصلی و چهارگانه خود در بخش کشاورزی به یاری و کمک های علمی مهندسین کشاورزی نیازمند است.

یاری مهندسین برای حل چالش های پیش روی کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان که در یک گردهمایی وبیناری به مناسبت روز مهندس برای اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی سخن می گفت ضمن گرامیداشت این روز و تاکید بر اهمیت آن تصریح کرد: اولین ماموریت اصلی جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی جامعه است که در چهار کلید واژه تفسیر می شود.

به گفته وی؛ مهندسین کشاورزی بر اساس وظیفه شرعی، قانونی و اخلاقی به عنوان یک تحصیل کرده باید در تولید غذای کافی، باکیفیت، سالم، ارزان و قابل دسترس برای آحاد مختلف جامعه همسو با سیاست های جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی، همکاری کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امروزه در مبحث امنیت غذایی کیفیت غذا اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده و نقش مهندسین کشاورزی پر رنگ تر شده است، افزود: بخش عمده ای از آحاد جامعه به نقش غذا در سلامت انسان پی برده اند و به معایب و مشکلاتی که در تولید غذا با استفاده از انواع سموم و کودهای شیمیایی می توانند ایجاد شود واقف هستند از این رو تقاضا برای استفاده از غذای سالم به عنوان یکی از خواسته های به حق مردم در سطح دنیا و در کشور فزونی یافته است.

 او تشریح کرد: کشور ما در حال حاضر در موضوع امنیت غذایی در بین کشورهایی است که 83 درصد از انرژی مورد نیاز جامعه در کشور خودمان تولید می شود و این در حالی است که تنها چند کشور هستند که به این درجه از خود اتکایی در تولید محصولات غذایی رسیده اند که علت آن نیز در تنوع اقلیمی و اقتصاد کشاورزی ناشی از مزیت نسبی تولید است.

به گفته پژمان؛ هر کشوری متناسب با نوع اقلیم و آب و هوایی که دارد محصول خاصی را تولید می کند بر همین اساس در دنیا سه نظام تولید گندم بنیان، برنج بنیان و نظام تولید ذرت بنیان وجود دارد از این رو این محصولات، تولیدات اصلی هستند که زیر بنای زراعت را در کشور تشکیل می دهند و بقیه محصولات به تبعیت از این محصول های اصلی می توانند توسعه پیدا کنند.

تولید بیش از 2 میلیون تن شکر در کشور امکان پذیر است

او با بیان اینکه در کشور گندم، جو، ذرت، برنج، دانه های روغنی و شکر در زمره محصولات اساسی به حساب می آیند و در تولید گندم چندین سال است که به خود کفایی رسیده ایم، اظهار کرد: این پتانسیل را داریم که 2.6 تا 2.7  میلیون تن محصول شکری که نیاز کشور است را تولید و خود کفا شویم لذا حضور دانش آموخته گان در این بخش بسیار موثر خواهد بود.

پژمان به تبیین رویکرد جهاد کشاورزی در زمینه تولید چغندر قند به عنوان یک ضرورت پرداخت و گفت: رویکرد ما این است که کشت چغندر قند را از بهاره به پاییزه انتقال دهیم همان طور که در مناطق جنوبی استان فارس و در  شهرستان هایی مثل داراب، زرین دشت، گراش، خنج، کازرون و ممسنی عملکرد های بسیار خوب حتی 110 تن در هکتار حاصل شده است از این رو حضور فارغ التحصیلان عملیاتی و کاربردی در این مزارع مثمر است.

به اعتقاد او کافی است یک دانش آموخته کشاورزی به عنوان مهندس کشاورزی برای یک بار در زندگی یک کشاورز مثمر ثمر واقع شود،  قطعا کشاورز به آن مهندس اعتقاد پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به گروه دیگری از محصولات راهبردی به عنوان ضرورت حیاتی دیگر اشاره و بیان کرد: در تولید دانه های روغنی هنوز 84 درصد به خارج از کشور وابسته هستیم به همین خاطر در چند سال اخیر در زمینه توسعه کاشت دانه های روغنی در استان فارس به خصوص کلزا تلاش ارزنده ای صورت گرفته است به طوری که در سال زراعی جاری قریب به 12 هزار هکتار به کشت آن اختصاص دارد.

او افزود: سیاست جهاد کشاورزی ایجاد تنوع در کاشت دانه های روغنی است از این رو از مهندسان کشاورزی انتظار می رود در شناسایی مناطق مستعد، پهنه بندی منطقه های مناسب برای کشت دانه های روغنی جدید از جمله کاملینیا، بادام زمینی و از همه مهم تر سویا که هم کاربرد روغنی دارد و هم در تعلیف و تغذیه دام و طیور حائز اهمیت است به ما کمک کنند.

پژمان در تشریح کشاورزی دانش بنیان به عنوان دومین ماموریت اصلی جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشاورزی دانش بنیان، کشاورزی هوشمند و پایدار است که با استفاده از این نوع کشاورزی می توانیم بهره وری از منابع را افزایش دهیم؛ اگر آب، خاک و منابع ژنتیکی را به عنوان سه منبع اصلی برای تامین غذا و بهره وری در بخش کشاورزی در نظر بگیریم با همین منابع محدود استان فارس می توانیم مواد غذایی را دو تا سه برابر آن چیزی که هم اکنون تولید می شود تامین کنیم.

سرمایه گذاری باید در خدمت علم و دانش باشد

وی با اشاره به کشاورزان نمونه استان و اختلاف در میزان عملکرد باغ ها و مزارع آنان اضافه کرد: تفاوت کشاورزی که نمونه می شود از استانی با کشاورز معمولی با دیگر کشاورزان طبیعتا در دو عامل است؛ یکی در بحث استفاده از علم و دانش و دیگری در تزریق سرمایه، که سرمایه باید در خدمت علم و دانش قرار بگیرد؛ از این رو کمک به گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی دانش بنیان و هوشمند ماموریت دیگری است که نیازمند مشارکت مهندسین کشاورزی است.

وی به ضرورت توانمند سازی 280 هزار نفر بهره بردار استان فارس در قالب ذی نفعان بخش کشاورزی به عنوان سومین ماموریت اصلی جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: بخش عمده ای از این افراد از نظر علمی و تحصیلات در مقاطع پائین تر از دیپلم هستند و اینجا وظیفه مهندسین کشاورزی است که در کنار این کشاورزان قرار بگیرند و آن اهدافی که در توسعه بخش کشاورزی مد نظر است محقق کنند.

این مقام مسئول چهارمین ماموریت سازمان جهاد کشاورزی را ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: تنها بخشی که توانست اقتصاد کشور را با وجود تحریم های شدیدی که وجود دارد روی پا نگاه دارد بخش کشاورزی بود و توانست رشد بیش از 8 درصد را محقق کند که نشان دهنده ظرفیت هایی  است که در بخش کشاورزی وجود  دارد؛ این توانمندی ها با همراهی اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی افزایش خواهد یافت. 

پژمان با یاد آوری توانمندی مهندسین کشاورزی در کمک به تقابل با چالش های پیش روی ماموریت های سازمان خود تصریح کرد: تغییرات اقلیمی با امکان تاثیر بر بیش از 45 درصد از محصولات کشاورزی از اصلی ترین مشکلاتی است که با آن مواجه ایم بنابراین با استفاده از تکنولوژی های جدید و توسعه تولید در محیط های کنترل شده، گلخانه ها و سایبان ها با کمک متخصیصن بخش کشاورزی می توانیم بر این اتفاق فائق شویم.

او به توسعه زنجیره های ارزش به عنوان راه کاری سودمند در حل چالش های سرمایه ای در بخش کشاورزی گریزی زد و گفت: با تلاش در جهت ایجاد زنجیره های ارزش قطعا کمک بسیار زیادی به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خواهد شد که یکی از مهمترین محدودیت های موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ورود مهندسین به حوزه های کشاورزی هوشمند مانند استفاده از سامانه های تمام خودکار در گلخانه های تمام هایتک که مدیریت عوامل محیطی، تغذیه، آفات و بیماری ها به صورت خودکار انجام می شود استقبال کرد.

او به استفاده از پهپاد ها به عنوان یکی از زمینه های کاری جدید در بخش کشاورزی اشاره و اظهار کرد: به کار گیری ربات های کارگر برای کاهش هزینه های تولید و رفع عوامل محدود کننده در توسعه کشاورزی تجاری، تاسیس شرکت های دانش بنیان برای استفاده در حوزه های بایو تکنولوژی، نانو تکنولوژی و کشت بافت به خصوص محصولاتی مثل خرما که جزو نیازهای اساسی است از حوزه های جدید اشتغال مهندسین کشاورزی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید