Iranian Agriculture News Agency

انجیر دیم با عملکرد 5.2 تن در هکتار، باغدار استهبانی را نمونه ملی کرد

میانگین برداشت انجیر دیم خشک در کشور یک تن در هکتار است و باغداری از شهرستان استهبان با متوسط تولید 5.2 تن در هکتار در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی، عنوان نمونه ملی را از آن خود کرد.

انجیر دیم با عملکرد 5.2 تن در هکتار، باغدار استهبانی را نمونه ملی کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی خداداده با 50 سال سن، دارای مدرک فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی است که سابقه ای 35 ساله در زمینه تولید و پرورش انجیر دارد.

این باغدار نمونه ملی؛ افزایش بهره وری از نزولات جوی را از دلایل موفقیت خود دانست و ابراز کرد: به‌منظور جلوگیری از هدر رفت آب های باران و حفظ رطوبت باغ از بانکت و آبگیرهای مناسب استفاده شد، علاوه بر آن یک متر مربع در یک سمت هر درخت خاک برداری و شن ریزی شد تا نزولات آسمانی سریع تر به ریشه‌ها برسد.

خداداده؛ استفاده از آخرین یافته های علمی و بهره گیری از مشورت کارشناسان و محققین را از دیگر علت های موفقیت خود برشمرد و اظهار کرد: رعایت اصول فنی هرس، باردهی و حذف پاجوش درختان از جمله این موارد است.

وی، مهمترین گام در پرورش میوه انجیر را رعایت زمان دقیق گرده افشانی و استفاده از گرده مناسب دانست.

خداداده؛ در پایان خواستار واگذاری اراضی شیبدار به باغداران به منظور توسعه باغ های انجیر، حذف کارت‌های یکبار مصرف بازرگانی،  راه اندازی کارخانه های فرآوری به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ساماندهی باغ های انجیر در حوزه مدیریت عرضه و تقاضا و ارائه تسهیلات ویژه گمرکی شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید