Iranian Agriculture News Agency

در سی و پنجمین دوره انتخاب نمونه های کشاورزی؛

اتحادیه زنبورداران فارس نمونه ملی شد

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های زنبورداران استان فارس به عنوان نمونه ملی انتخاب شد؛ او 39 ساله و کارشناس ارشد مهندسی کشاورزی است و مدت 12 سال است که به عنوان مدیر عامل اتحادیه مذکور فعالیت می کند.

اتحادیه زنبورداران فارس نمونه ملی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سید محمد رضوی در حاشیه آیین سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس که همزمان با سراسر کشور برگزار می شد در یک گفتگو به پرسش‌های ما پاسخ داد که قسمتی از آن در ادامه می‌آید.

اتحادیه تعاونی های زنبورداران استان فارس با چه هدفی ایجاد شده است؟

صنعت زنبورداری استان فارس با ۷۵۰۰ نفر زنبوردار شاغل و تعداد یک میلیون و 130 هزار کلنی زنبورعسل وتولید سالیانه 12 هزار تن عسل و سایر فرآورده های جانبی از جمله ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبورعسل دارای رتبه سوم در کشور است از این رو اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی زنبورداران استان فارس با هدف دفاع از حقوق حقه زنبورداران این استان و رسیدن به منافع مشترک اقتصادی در سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را شروع کرد.

اصلی ترین شاخص های انتخاب شما به عنوان نمونه ملی چه بود؟ 

انجام فعالیت های اقتصادی در قالب زنجیره ارزش، ساماندهی و هویت بخشی زنبورداران و کلنی های زنبورعسل به وسیله صدور پروانه های زنبورداری برای تمامی زنبورداران دارای شرایط، ارائه خدمات فنی، مهندسی و مشاوره ای به اعضا، ارتقا سطح علمی زنبورداران با برگزاری کارگاه های آموزشی، ترویجی و انتقال دانش نوین زنبورداری به صورت حضوری و مجازی از مهم ترین دلایل انتخاب اتحادیه زنبورداران استان فارس به عنوان نمونه ملی است.

اتحادیه تعاونی زنبورداران استان فارس چه فعالیت های برجسته دیگری داشته است؟  

اختصاص دو هزار تن شکر برای تغذیه تکمیلی در فصل زمستان با قیمت مصوب به زنبورداران سراسر استان فارس، تامین کندو، موم و ملکه مورد نیاز زنبورداران با قیمت مناسب، پیگیری احداث ایستگاه تکثیر ملکه زنبورعسل، همکاری در اجرای طرح اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل و طرح  سرشماری سالیانه کلنی ها که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اجرا می شوند از فعالیت های برجسته اتحادیه زنبورداران استان فارس است.

یکی از شاخص های انتخاب شما فعالیت در قالب زنجیره ارزش بوده است، در این خصوص مشخصا چه اقدامی انجام شده است؟

جمع آوری، درجه بندی، بسته بندی، بازاریابی، بازار رسانی و عرضه محصولات متنوع زنبورعسل تولیدی در زنبورستان های عضو این اتحادیه با نام تجاری و برند متعلق به اتحادیه زنبورداران استان فارس و حضور مستمر در نمایشگاه های بین المللی داخل و خارج از کشور برنامه کاری اصلی این اتحادیه است که به عنوان زنجیره ارزش شناخته می شود.

نقش و جایگاه صنعت زنبورداری در بخش کشاورزی و کاهش مصرف آب را چگونه ترسیم می کنید؟

زنبورداران استان فارس با کمترین امکانات در شرایط سخت بیابان، ماه ها دور از خانواده و بدون وابستگی به خارج از کشور و هدر دهی منابع ارزی در حال کمک به رونق تولید کشور هستند؛ زنبورعسل علاوه بر تولید عسل و سایر محصولات ثانویه به عنوان یک حشره گرده افشان نقش موثری در حفظ فلور گیاهی، محیط زیست و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی دارد که می تواند در تعدیل سطوح زیر کشت و مصرف آب موثر باشد؛ تحقیقات نشان داده ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبورعسل ۱۴۳ برابر ارزش تولید مستقیم کلنی ها است.

با توجه به نقش موثر زنبورداران در صیانت از سلامت جامعه و حفظ محیط زیست این قشر با کدام مسائل و مشکلات مواجه هستند؟

یکی از خواسته های به حق زنبورداران، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتن است که توسط اتحادیه زنبورداران استان فارس در حال پیگیری است و خوشبختانه در حال نتیجه دادن است‌؛ امیدوارم با همکاری سازمان های ذی ربط، با همت و دلسوزی مضاعف، شاهد شکوفایی و رونق بیشتر صنعت زنبورداری و در نهایت رضایت زنبورداران استان فارس باشیم.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید