Iranian Agriculture News Agency

مدیر "شرکت پرورش ماهی ملوسجان" در گفتگو با ایانا:

پرورش ماهی ملوسجان نمونه ملی شد

مدیر "شرکت پرورش ماهی ملوسجان" به عنوان پرورش دهنده نمونه ملی ماهیان خاویاری در مناطق غیر ساحلی از استان فارس منتخب و معرفی شد؛ این مزرعه با ظرفیت 120 تن گوشت و سه هزار کیلوگرم خاویار در حال فعالیت است.

پرورش ماهی ملوسجان نمونه ملی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، اصغر عبودی 46 ساله و دارای مدرک مهندسی شیمی به همراه 6 نفر این مزرعه را در منطقه ملوسجان از توابع شهرستان بیضاء مدیریت می‌کند؛ او در خصوص موفقیت خود در ادامه به سوالات ما پاسخ داد.

از چه سالی در بخش پرورش آبزیان شروع به کار کرده اید؟

مزرعه پرورش ماهی ملوسجان از سال 1377 در زمینه تولید ماهی قزل آلا فعالیت داشته است و از سال 1395 نیز به پرورش ماهیان خاویاری تغییر گونه داده است.

شاخص‌های انتخاب شما به عنوان نمونه ملی چه بود؟

افزایش بهره وری از آب، بالا بردن میزان تراکم پرورش در واحد سطح، دریافت گواهی HACCP، استفاده از مشاورین و به کارگیری متخصصین این صنعت و توسعه مکانیزاسیون در مزرعه با به خدمت گرفتن فناوری های استفاده از ازن  برای کاهش بار میکروبی آب ورودی، استفاده از دستگاه اکسیژن ساز به منظور افزایش اکسیژن آب و بهره گیری از درام فیلتر  برای جدا سازی ذرات معلق آب از مهم ترین شاخص های انتخاب  "شرکت پرورش ماهی ملوسجان" به عنوان نمونه ملی است.

زمینه‌ فعالیت و ویژگی های بارز مزرعه شما چیست؟

در حال حاضر پرورش ماهیان خاویاری به منظور تولید گوشت سفید و خاویار زمینه فعالیت این واحد است که بزرگ ترین مزرعه غیر ساحلی کشور بوده و  به عنوان مکانیزه ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور شناخته می شود.

چه گونه‌هایی از ماهیان خاویاری در مزرعه شما پرورش داده می شود و برای با تعیین جنسیت آنها چه برنامه ای دارید؟

فیل ماهی، سیبری، ازون برون، قره برون، چالباش، شیب، استرلیاد و هیبرید از گونه ماهیان خاویاری است که در مزرعه "شرکت پرورش ماهی ملوسجان" پرورش داده می شود و به تولید می رسند که برای تعیین جنسیت ماهیان پرورشی، مزرعه به دستگاه سونوگرافی تجهیز و یک متخصص بومی نیز به کار گرفته شده است. 

به منظور کاهش تلفات و افزایش ایمنی زیستی ماهیان خاویاری چه اقداماتی انجام داده اید؟

مهم ترین اقدامات این مجموعه برای کاهش تلفات و افزایش تولید از طریق افزایش سطح ایمنی زیستی ماهیان خاویاری شامل اجرای برنامه های مدیریت بهداشتی براساس استاندارد HACCP، استفاده از تقویت کننده سیستم ایمنی زیستی در جیره غذایی ماهیان و کاهش استرس در مزرعه به وسیله بهبود اقدامات مدیریتی بوده است.

همکاری شما با بخش های تحقیقاتی چگونه است؟

ترجمه کتاب بیماری های ماهیان خاویاری با همکاری مرکز تحقیقات کشور، ارتباط موثر با بخش بهداشت و بیماری های آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز و تهیه و تنظیم جداول غذا دهی ماهیان خاویاری ماحصل ارتباط من با مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است.

آنگونه که در ابتدا گفتید افزایش بهره وری آب از شاخصه های انتخاب شما به عنوان نمونه ملی بوده است؛ در این خصوص چه اقدامی انجام شده است؟

آب یکی از نهاده های مهم تولید که دسترسی به آن محدود است و امروزه در سطح کشور و استان فارس با چالش های اساسی در این خصوص مواجه ایم از این رو ما با افزایش اکسیژن محلول در آب و بالا بردن تراکم ماهیان، تغییر استخرهای ریس وی به هشت وجهی، استفاده از فیلتراسیون و آب برگشتی و اجرای روش های جدید ورود آب به استخر بهره وری از آب موجود را افزایش داده ایم. 

پیش بینی شما از صادرات و ارز آوری شرکت پرورش ماهی ملوسجان در سنوات آینده چگونه است؟

خوشبختانه در سال 1400 استحصال خاویار از 2200 ماهی گونه سیبری در شرکت ما آغاز می شود که پیش بینی می کنیم حدود 2500 کیلوگرم خاویار استحصال شود که این روند از سال آینده ادامه دار است؛ امیدواریم با صادرات ماهی و خاویار ارز آوری خوبی به کشور داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید