Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

سهم 15 درصدی فارس از کشت در محیط‌های کنترل شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در افق ده ساله ای که تا ۱۴۰۴ طول می کشد، کشت در محیط های کنترل شده در سطح ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور در دستور کار قرار دارد که 15 درصد از این سطح متعلق به استان فارس است.

سهم 15 درصدی فارس از کشت در محیط‌های کنترل شده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان در بازدید از گلخانه‌های استان فارس با اشاره به اینکه"کشت در محیط های کنترل شده" این استان متناسب با اقلیم و پتانسیل فنی و مالی کشاورزان در سه سناریو مختلف انجام می شود، ابراز کرد: توسعه گلخانه‌ها با تکنولوژی بالا که سیستم های سرمایش، گرمایش،کنترل نور و حرارت در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد و در نهایت محصول استاندارد و با بازار پسندی جهانی تولید می‌شود.

به گفته وی؛ بر اساس پیش‌بینی ها حدود ۹۰ درصد از تولید غذای مورد نیاز جامعه در ایران و جهان می‌تواند از طریق تولید در محیط های کنترل شده تامین شود.

پژمان با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات سبزی صیفی در استان فارس در فضای باز ۷۰ هزار و با تولیدی معادل 2.3 میلیون تن است، اظهار کرد: با انتقال این سطح به محیط کنترل شده صرفه جویی در منابع از جمله آب، کود، سم و کاهش هزینه و ضایعات را به دنبال دارد.

وی، از دیگر برنامه ها به منظور توسعه کاشت در محیط های کنترل شده را ایجاد روستای گلخانه‌ای برشمرد و افزود: در این روستاها کشاورزانی که بنیه مالی دارند در قالب یک مجموعه در کنار هم قرار گیرند و سازمان‌جهاد هم با اعطای تسهیلات به این افراد کمک می‌کند.

او بیان کرد: ایجاد روستا گلخانه ای علاوه بر اشتغال، در عرضه محصولات به داخل و خارج از کشور، رونق اقتصادی و ممانعت از مهاجرت روستاییان به شهر کمک می‌کند.

پژمان اضافه کرد:کاشت درختان میوه زیر پوشش سایبان از دیگر برنامه ها به منظور توسعه کاشت در محیط های کنترل شده است که از سرمازدگی و گرمای زدگی جلوگیری و باعث پایداری تولیدات باغبانی استان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مهمترین مزیت کشت های گلخانه‌ای افزایش بهره‌وری آب و نهاده‌های تولید شامل کود، سم و بذر در هکتار است، گفت: حداقل افزایش بهره‌وری بسته به نوع محصول و مدتی که محصول گلخانه قابلیت پرورش دارد می‌تواند بین ۵ تا ۲۰ برابر باشد.

تکمیل زنجیره ارزش در گیاهان دارویی

وی در زمینه گیاهان دارویی به ضرورت ثبت جهانی گونه‌های متعدد این گیاهان به نام استان و کشور اشاره کرد و افزود: به منظور معرفی ظرفیت‌های حوزه گیاهان دارویی به کشاورزان گیاهان باید سایت الگویی ایجاد شود.

پژمان با اشاره به اینکه گونه های مختلف گیاهان دارویی باید توسعه یابد، تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش در گیاهان دارویی باعث حل بخش عمده ای از مسائل و مشکلات در این حوزه می‌ئشود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید