Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

دانشکده کشاورزی با تولید نهال به بخش اجرا کمک کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: نهال پایه و اساس باغبانی است و دانشکده کشاورزی می تواند در تولید پایه و پیوندک نقش بازی کند از این رو انتظار است این دانشکده در تولید پایه مقاوم به شوری و تنش های زنده و غیر زنده به بخش اجرا کمک کند.

دانشکده کشاورزی با تولید نهال به بخش اجرا کمک کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان در نشست محمد مهدی برومندی معاون وزیر در امور باغبانی با مسئولین دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، تصریح کرد: مسیر تحقیقات و پروژه ها در دانشکده کشاورزی پایداری بیشتری نسبت به مرکز تحقیقات دارد چرا که در این مرکز بیشتر پژوهش ها کاربردی و کوتاه مدت است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از استراتژی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و وزارتخانه توسعه تولید در محیط های کنترل شده است، اظهار کرد: در استان فارس مطابق با امکانات در اختیار، سه سناریو توسعه گلخانه های هایتک، گلخانه های تابع اقلید و استفاده سایبان در باغ ها به خصوص باغ های مرکبات دنبال می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سایبان در باغ ها باعث تعدیل چهار الی پنج درجه ای دما می شود، افزود: استفاده از سایبان در جنوب استان از عوارض گرمایی و در شمال از عوارض سرمایی جلوگیری می کند بنابراین انتظار می رود دانشکده کشاورزی در این زمینه به بخش اجرا کمک کند.

او از مسئولین دانشکده کشاورزی خواست تا در کنترل آفات و بیماری ها از جمله زوال مرکبات، سرخرطومی حنایی خرما؛ تولید محصول گواهی شده و استاندارد و همچنین ایجاد زنجیره ارزش به خصوص در محصولات باغی که ارزش افزوده بالاتری دارند بخش اجرا را یاری کنند.

پژمان؛ تولید بذور هیبرید سبزی و صیفی را از جمله نیازها برشمرد و گفت: دانش تولید بذور در استان فارس وجود دارد و با همکاری دانشکده کشاورزی این امر محقق می شود.

استان فارس ویترین باغبانی کشور است

به گفته وی؛ استان فارس با سطحی بالغ بر ۳۷۰ هزار هکتار باغ و تولیدی افزون بر 3.3 میلیون تن محصولات باغی مقام نخست کشور را دارد و علاوه بر آن به دلیل تنوع تولید، ویترین محصولات باغی است.

پژمان ابراز کرد: در حوزه پژوهشی علاوه بر دانشکده قوی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس  بیش از 100 نفر عضو هیئت علمی دارد.

وی؛ به پتانسیل های باغبانی استان فارس نیز گریزی زد و افزود: در صورت ایجاد زنجیره ارزش و برندسازی انجیر استهبان جزو برندهای خاص بین المللی قرار می گیرد، همچنین سطحی قریب به هشت هزار هکتار گل محمدی در این استان وجود دارد و چهار هزار هکتار گل محمدی دیم در شهرستان داراب قرار دارد که از جمله محصولات ارگانیک است و علاوه بر ارزش اقتصادی بالایی که در ارزآوری دارد از جنبه های گردشگری و اکوتورسیم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پژمان؛ زیست بوم های استان فارس را از جمله ظرفیت های مغفول برشمرد و گفت: از این ظرفیت برای ایجاد باغ های گردشگری می توان استفاده کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید