Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر کشور:

شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی به ۶۳ درصد رسید

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: شاخص های برخورداری عشایر از آب پایدار سالم و بهداشتی به ۶۳ درصد رسیده است که این میزان تا پیش از انقلاب پنج درصد بود.

شاخص برخورداری عشایر از آب بهداشتی به ۶۳ درصد رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور در نشست شورای عشایری شهرستان فراشبند از توابع استان فارس با اشاره به اینکه شاخص برخورداری عشایر از آب پایدار سالم و بهداشتی بعد از انقلاب اسلامی به ۴۳ درصد رسید،افزود: در سال ۹۸ و ۹۹  این شاخص به ۶۳ درصد رسیده که این موفقیت به خاطر استفاده درست از ظرفیت های قانونی به نفع عشایر است. 

وی با بیان اینکه جمعیت عشایر نسبت به جمعیت شهری و روستایی زیاد نیست اما بیشترین فایده و اثرگذاری در اقتصاد کشور را دارند، اظهار کرد: ۲۹ درصد دام، ۳۴ میلیون هکتار مراتع معادل ۵۹ درصد از سرزمین جغرافیایی در اختیار عشایر است که همواره هم و غمشان تولید، معیشت و رفاه مردم است.          

او یکی از دغدغه های دولت را تامین گوشت قرمز دانست و بیان کرد: به طور کلی در کشور معادل ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز استفاده می‌شود که ۳۵ درصد گوشت قرمز از منابع دام سبک توسط عشایر تامین می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: عشایر نقش اساسی پدافند غیرعامل در حفظ امنیت و کیان  کشور را دارند و تمام امنیت مرزی کشور را مدیون عشایر هستیم و این تنها به خاطر سلاح غیرت، تعصب به مملکت، وابستگی به انقلاب، امام و خون شهدا است بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرند.           

علایی مقدم با بیان اینکه سازمان امور عشایر در دوره های قبل به گونه‌ای تعریف شده بود که فقط ارایه خدمات و پشتیبانی به کوچندگان عشایر را انجام می داد، افزود: این سازمان با تلاش‌های بسیار زیادی که در سال های اخیر صورت گرفته به یک سازمان فنی و مهندسی تبدیل شده که باید در تمام ابعاد زندگی عشایر نقش ایفاد کند.

وی اظهار کرد: سازمان امور عشایر، اتحادیه عشایری و تعاونی‌ها همواره باید تلاش و توان خود را  به کار گیرند تا عشایر در ابعاد سیاسی، اجتماعی، رفاهی تقویت شوند.           

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: اقتصاد عشایر مساله مهمی است و باید تامین شود تا سطح رفاه و معیشت عشایر افزایش یابد و بتوانند از ظرفیت های قانونی استفاده کنند.    

وی افزود: در کشور  ۶۶ هزار کیلومتر ایلراه عشایری وجود دارد که ۱۲ هزار کیلیومتر از این ایلراه ها در اختیار عشایر استان فارس است و باید تلاش شود از ظرفیت های قانونی استفاده کرد تا ایلراه ها مرمت و بازسازی شود.

اجرای طرح‌های امور عشایر موجب کاهش مهاجرت به شهرها می‌شود          

نماینده مردم شهرستان های فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بیان کرد: اجرای موفق طرح های پایدار اشتغال عشایری موجب کاهش مهاجرت به شهرها، درآمد زایی و کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای عشایری، اشتغالزایی جوانان عشایری و پایین آمدن بیکاری در جامعه عشایری می شود بنابراین زمان تسهیلات بانکی به عشایر باید در زمان خاص انجام شود.         

محمد مهدی فروردین اظهار کرد: خدمات رسانی به عشایر باید به نحو مطلوبی صورت گیرد و تمام ادارات و دستگاه های اجرایی نگاه ویژه ای به جامعه عشایری داشته باشند. 

در این جلسه نیاز به نقدینگی بیشتر در حوزه آبرسانی، افزایش سهمیه تسهیلات گوشت قرمز، تخصیص کد آبادی، مرمت و مخلوط ریزی وآسفالت جاده خرمایک دشت پلنگ، در اختیار قرار گرفتن اعتبارات ارزش افزوده ،افزایش سهمیه پنل خورشیدی، تصویب قانون به منظور رفع مشکلات عشایر به صورت ساختاری و ریشه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

فراشبند از شهرستان های جنوب غربی استان فارس است که حدود ۱۶۴ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید