Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت خبر داد:

کشت گندم با دستگاه " happy seeder " برای اولین بار در فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت مستقیم دو هکتار گندم در تناوب با برنج با استفاده از دستگاه کشت مستقیم ""happy seeder در این شهرستان خبر داد.

کشت گندم با  دستگاه " happy seeder  " برای اولین بار در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی با بیان اینکه  دستگاه مذکور به منظور ترویج کشاورزی حفاظتی  در مزارع گندم در تناوب با برنج، استفاده می شود، گفت: دستگاه ""happy seeder کشت گندم را با وجود بقایای گیاهی و رطوبت بالا امکان پذیر می کند.

به گفته وی؛ عرض کار دستگاه سه متر و ساخت کشور هندوستان است و می توان پس از برداشت محصول، بدون شخم و دیسک محصول بعدی را کشت کرد.

رحیمی تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف بذر 200 کیلو گرم در هکتار، حفظ بقایای گیاهی، کاهش هزینه کاشت، مدیریت زمان کشت،  قابلیت مصرف همزمان کود وبذر، سطح سبزیکنواخت محصول، کاهش مصرف کود و افزایش عملکرد مصرف کود به دلیل قرار گرفتن در کنار بذر از جمله مزایای کشت با این دستگاه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ابراز کرد: به کارگیری این دستگاه، به دلیل کاهش تردد و کاهش استهلاک ماشین‌آلات، حفظ بقایای محصول قبل، بهبود کیفیت بافت و مواد آلی خاک و ایجاد فرصت رشد بهتر برای گیاه زراعی، نسبت به روش معمول دارای مزیت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شهرستان مرودشت سالانه سطح زیادی به کشت برنج اختصاص می یابد و رطوبت بالای مزارع برنج عامل محدودیت زمان کشت محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: به کار گیری و ترویج استفاده از این دستگاه  می‌تواند گام موثری درافزایش سطح زیر کشت گندم در تناوب با برنج محسوب شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید