Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس :

تامین بذور گواهی شده گندم در فارس بیشتر از میانگین کشوری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در سال زراعی جاری حدود 55 درصد مزارع گندم این استان با بذور دارای گواهی کشت شده در حالی که این میزان برای مزارع گندم کل کشور حداکثر 34 درصد است.

تامین بذور گواهی شده گندم در فارس بیشتر از میانگین کشوری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان با بیان اینکه استان فارس به لحاظ تامین بذور گندم گواهی شده مورد نیاز کشاورزان از جمله استان های موفق است، تصریح کرد: بالغ بر ۴۲۰ هزار هکتار گندم در این استان کشت شده که ۲۷۰ هزار هکتار به صورت  آبی و ۱۵۰ هزار هکتار آن کشت دیم است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای سطوح کشت مذکور حدود ۸۰ هزار تن انواع  بذور گندم مورد نیاز بوده است، اظهار کرد: در سال زراعی جاری حدود ۵۳ هزار تن از بذور گندم شامل ۴۸ هزاز تن بذر گواهی شده و استاندارد و پنج هزار تن دانه گندم مرغوب توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تامین و توزیع  شد.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین حجم بذور گواهی شده گندم در کشور در فصل زراعی جاری در استان فارس تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، افزود: قیمت پایین تر بذور گواهی شده نسبت به دانه گندم خود مصرفی کشاورزان، افزایش سطوح کشت گندم به خصوص کشت دیم و عدم پیش بینی دقیق زمان آغاز بارندگی ها باعث شد تا تقاضای کشاورزان برای خرید بذور گواهی شده افزایش یابد.

به اعتقاد پژمان؛ بارندگی های زود هنگام نسبت به پیش بینی های سازمان هوا شناسی از بیستم آبان ماه و سه بارش پی در پی و با فاصله یک هفته از یکدیگر، تمایل کشاورزان به کشت برای استفاده از آب باران به عنوان خاکاب اول را بیشتر کرد و موجب شد تا تقاضای کشاورزان برای بذور گواهی شده در یک دوره زمانی کوتاه سه هفته ای تشدید شود.

او با بیان اینکه دلایل مورد اشاره فشار شدیدی بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین بذور گواهی شده یا دانه مرغوب گندم وارد کرد، افزود: بر اساس سوابق و تجارب موجود، در دو دهه گذشته حدود ۵۰ درصد کشاورزان از بذور خودمصرفی استفاده و حداکثر ۵۰ درصد بذر مورد نیاز خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت می کردند.

برای تامین بذور گندم سال بعد برنامه ریزی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه قریب به ۲۰ شرکت تخصصی فرآوری و تامین کننده بذور گواهی شده گندم با ظرفیت تقریبی ۷۵۰ تن در روز در این استان وجود دارد که بخش عمده آنها در شهرستان مرودشت واقع است، بیان کرد: هم اکنون برنامه ریزی های لازم برای تامین بذور گندم مورد نیاز کشاورزان در سال بعد و جلوگیری از تکرار مشکلات سال جاری در حال انجام است.

به گفته پژمان؛ برای مدیریت بذر گندم در سنوات آتی، علاوه بر تعیین قیمت مناسب که نقش اصلی در میزان تقاضای کشاورزان دارد، سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از ظرفیت انبارهای اداره کل تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی های تولید استان فارس برای ذخیره سازی و تامین نیاز بذری کشاورزان کمک خواهد گرفت تا کشاورزان بیشتری به بذور با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

بر اساس شواهد موجود، در دنیا و به ویژه کشورهای عمده تولید کننده گندم مثل آمریکا، روسیه، چین، کانادا و استرالیا میزان مشارکت دولت در تامین بذور به طور متوسط از ۴۰ درصد بیشتر نیست و کشاورزان عمده تولید کننده گندم و کشت و صنعت ها، عموما خود نسبت به تامین بذور اقدام می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید