Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

توزیع بذور گندم گواهی شده در مرودشت افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از توزیع ۷۲۷۷ تن گندم بذری از طبقه گواهی شده در این شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون این میزان از گندم بذری توزیع شده بالغ بر دو برابر کل بذر توزیع شده در سال گذشته است

توزیع بذور گندم گواهی شده در مرودشت افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی با اشاره به اینکه در سال گذشته بذور خریداری شده توسط کشاورزان تنها ۳۳۰۰ تن بود، اظهار کرد: بذور توزیع شده از ارقام سیروان، چمران ۲، برات، بهاران، تیرگان، طلایی، مهرگان، سارنگ، ترابی، پیشتاز، آفتاب، و میزان کمی نیز دانه مرغوب ضدعفدنی شده است.

به گفته وی؛ علاوه بر بذور گواهی شده گندم ۱۵۰۰ تن نیز از بذور ارقام مادری و "پرورشی سه "به پیمانکاران بذری تحویل شده است تا برای تولید بذور گندم رقم گواهی شده در سال آینده استفاده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا کنون ۶۰ هزار هکتار گندم در شهرستان کشت شده است، افزود: کشت گندم معمولا در مرودشت از نیمه آبان آغاز و تا نیمه آذر ماه ادامه دارد و بسته به شرایط آب و هوایی و پراکنش بارندگی ها تا اواسط دی ماه نیز کشت تاخیری انجام می‌شود.

رحیمی؛ عملکرد بالا، مقاومت به زنگ زرد و سایر بیماری های برگی، مقاومت به ورس، مقاومت به ریزش دانه، یکنواختی، همرسی و زودرسی و مقاومت به خشکی آخر فصل را از اهم مزایای ارقام بذر های معرفی شده عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به فروش بذور گواهی شده و مادری با قیمت های مصوب، تاکید کرد: چنانچه بذور گواهی شده دارای برچسب ممهور به مهر مرکز تحقیقات کشاورزی در محلی با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسد غیر قانونی است و توسط جهاد کشاورزی، اداره صنعت و معدن و تجارت و اداره تعزیرات حکومتی بررسی و برخورد می‌شود.

مرودشت با کشت بیش از 90 هزار هکتار گندم و جو بزرگترین تولید کننده این محصولات دراستان فارس است و 75 درصد بذور مورد نیاز استان نیز در این شهرستان تولید می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید