Iranian Agriculture News Agency

در مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک عنوان شد؛

زراعت چوب در راستای حفاظت از جنگل ها و خاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرحی که با عنوان زراعت چوب در این استان شروع شده است یک کار جدید بوده و صرف نظر از منافع اقتصادی می تواند در راستای حفاظت از جنگل ها و به دنبال آن صیانت از خاک باشد.

زراعت چوب در راستای حفاظت از جنگل ها و خاک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان در آئین کاشت نمادین نهال در آغاز عملیات توسعه پوشش گیاهی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی خاک، تصریح کرد: از بین بردن جنگل ها یکی از مهم ترین مصادیق به هم زدن نظم خاک و بهره وری بی رویه از آن است که توسط انسان ها انجام می شود از این رو اجرای طرح کاشت نهال در سطح یک هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان بسیار مهم و تاثیر گذار است.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه کشاورزی یکی از وظایف مهم و ذاتی ما این است که از منابع خدا دادی که در اختیار داریم که همان آب، خاک، هوا و منابع ژنتیکی است به شکل مطلوب استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خاک به عنوان بستر اصلی تولید علی رغم پیشرفت های بسیار زیادی که در حوزه علم و تکنولوژی صورت گرفته است، از جمله تولید در محیط های کنترل شده و سیستم های کشت هیدرو کالچر و یا سیستم های کشت بی خاک یا سویلس، هنوز 98 درصد منابع غذایی مورد نیاز دنیا از طریق تولید در شرایط خاک صورت می گیرد، افزود: این نشان می دهد که ما با توسعه ای که در جمعیت داریم باید توجه وِیژه به خاک داشته باشیم.

او با اشاره به تغییرات اقلیمی به عنوان مهم ترین چالش موجود در دنیا ابراز کرد: در طول دهه های اخیر 1.6 درجه سانتی گراد دمای کره زمین افزایش پیدا کرده است، براساس گزارش هایی که وجود دارد هر یک درجه دما از متوسط قابل تحمل برای گیاه می تواند ده درصد تولید محصولات را کاهش دهد .

به گفته پژمان؛ جهاد کشاورزی به عنوان متولی در بخش کشاورزی وظیفه دارد از خاکی که در اختیارمان هست حفاظت کند از این رو پس از دو دهه که با توجه به بحث خشکسالی بیشتر توجه ها به بحث آب معطوف بوده است، تقریبا در سال1397 موضوع حفاظت و بهره برداری از خاک در کشور کلید خورد و در سال 1398 قانون آن ابلاغ شده است تا بتوانیم با ضمانت ها و حمایت های قانونی کافی از منابع خاکی به شکل مناسب استفاده کنیم.

70 درصد خاک ها دارای فقر ماده آلی هستند 

او به موضوع فقر مواد آلی در خاک نیز گریزی زد و بیان کرد: حدود 70 درصد خاک های ما از نظر مواد آلی دارای کمتر از یک درصد ماده مورد نیاز هستند، این در صورتی است که برای یک بهره برداری بهینه در شرایط عادی، حداقل میزان مواد آلی خاک باید 1.5 درصد باشد.

 پژمان با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس راه کارهای متعددی پیشنهاد شده است، اعلام کرد: کشاورزی حفاظتی یکی از راه حل های مد نظر است که به طور مثال با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی می توان در افزایش ماده آلی خاک اثر مثبت گذاشت.

به گفته او؛ با تلاش های صورت گرفته در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس میزان آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع به ده درصد رسیده است که هر ساله نیز از شدت این عمل کاسته می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به کشت های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی به عنوان دیگر روش های زراعی برای کشاورزی حفاظتی نیز اشاره کرد و گفت: اغلب مزارع شتوی این استان از این روش های کشاورزی حفاظتی بهره می برند که در حال توسعه این اقدامات هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه خاک علاوه بر فراهم کردن بستر مناسب برای کشت و تولید مواد غذایی، یک پالایشگاه خوب نیز در اختیارمان قرار می دهد تا بسیاری از پسماند های انسانی را در خود مدفون کند، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم زمین این امانت الهی را به نسل های بعد منتقل کنیم باید از تمام راه کار ها استفاده کرد.

پژمان اضافه کرد: با جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، توسعه جنگل ها و مراتع و جلوگیری از مصرف بی رویه سموم و کودهای شیمیایی، تلاش کنیم که خاکمان را سالم تر نگه داریم، زیرا یک جامعه مترقی و پیشرفته از خاک سالم که همان گیاه، محصول، انسان و جامعه سالم است منشاء می گیرد.

مراسم نمادین برای کاشت نهال در سطح یک هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان فارس امروز با حضور ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، عبدالحسن صمد نژاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، ابراهیم زارع رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سید محسن قائمی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه و امیر اسلامی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید