Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس؛

برنامه محوری و تعیین اولویت در سازمان جهاد کشاورزی فارس رعایت می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در سفر به شهرستان بیضا و در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی با مسئولین و نمایندگان بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان ضمن بیان یک فضای کلی از بخش کشاورزی در استان فارس و فعالیت های انجام شده گفت: در دوران مسئولیتم؛ همواره سعی شده است برنامه محوری و تعیین اولویت در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رعایت شود.

برنامه محوری و تعیین اولویت در سازمان جهاد کشاورزی فارس رعایت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس محمد مهدی قاسمی افزود: ما کارهایمان را بر اساس استراتژی هایی که در بخش کشاورزی تدوین می شود و با اولویت بندی مسائل و موضوعاتی که در این بخش است دنبال می کنیم و در همین راستا مباحث نظام نوین ترویج، توجه به مراکز خدمات، سامان دهی آن ها، طرح پهنه بندی و سامان دهی نیروهای جدید الاستخدام در مراکز خدمات را در دستور کار خود قرار داده بوده ایم تا بتوانیم ارتباط نزدیک تری را با کشاورزان و بهره برداران خودمان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: برگزاری کلاس های مختلف ترویجی، ارائه بسته های مختلف ترویجی، بازدید کشاورزان به طرق مختلف از مزارع الگویی و کلیه اقداماتی که در جهت توانمندسازی بهره برداران نیاز است داشته ایم و این اقداماتی که می گویم انجام داده ایم به این معنی نیست که ما به آن آرمان هایی که داریم رسیده باشیم؛ آرمان های ما با اقدامات ما تفاوت دارند که در گذر زمان به آن ها می رسیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شاید در مباحثی ما نقیصه داشته باشیم که می پذیریم و بایستی تکمیل کنیم ولی به هر ترتیب از اولویت های ما پرداختن به توانمندسازی بهره برداران هست، خاطر نشان کرد: بحث آبیاری تحت فشار و بحث توجه به آب به عنوان یک نهاده مهم و کمیاب در اقلیم ما که اقلیم خشک و نیمه خشک است جزو اولویت های ما بوده که کماکان هم ادامه دارد و دولت هم تمام توان خود را گذاشته است.

وی بیان کرد: اگر چه تورم یک مقدار بالا رفته ولی 85 درصد هزینه اجرای آبیاری تحت فشار را دولت طی این سال ها پرداخت کرده و استان فارس استان اول اجرای آبیاری تحت فشار بوده است و در این قضیه محدودیتی هم نیست.

گلخانه بهره وری از آب را تا 15 برابر افزایش می دهد

قاسمی اظهار کرد: در توسعه گلخانه به عنوان اولویت دیگر، گرچه استفاده از آن مزایای زیادی از جمله کنترل سرمازدگی، کنترل آفات و بیماری ها را دارد ولی با توجه به شرایط اقلیمی، مزیت بهره وری بیشتر از آب مد نظر هست زیرا که گلخانه به دلیل اینکه بهره وری از آب را از پنج تا 15 برابر افزایش می دهد (هم در کاهش مصرف آب و هم در افزایش محصول) برای ما جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد و گلخانه یک محیط کنترل شده ای است که خوشبختانه در شهرستان بیضاء خیلی خوب به آن پرداخته شده و فرهنگ گلخانه داری اینجا خوب جا افتاده است و در راستای بالا بردن بهره وری آب، ایجاد سایبان ها در شهرستان هایی که بیشتر باغی هستند را توسعه داده ایم.

وی اظهار داشت: امروز بیش از 20 رقم بذر گندم آبی و دیم داریم، ضریب نفوذ حدود 70 درصد برای خودمان هدف گذاری کرده ایم، بذر گواهی شده، ارقام مختلف پرورشی و مادری متنوع برای اقلیم های مختلف و پر پتانسیل را که می تواند روی عملکرد ما تاثیر زیادی بگذارد تولید و ترویج کرده و در اختیار کشاورزان قرار داده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توصیه کرد: کارخانجات خوراک دام در زنجیره های تولید قرار بگیرند تا این امکان به وجود آید که نهاده ها در اختیار آن ها قرار گیرد و قطعا و یقینا می دانیم که کارخانجات خوراک دام با فرمولاسیونی که انجام می دهند می توانند بهره وری از نهاده ها را خیلی بیشتر کنند.

وی توسعه کشت گیاهان دارویی به علت اقتصادی بودن، کم آب بر، متنوع و پربارتر بودن جزء استراتژی های این سازمان دانست و گفت: در سال گذشته حدود هفت هزار هکتار گیاهان دارویی زراعی را در سطح استان توسعه داده ایم.

قاسمی اذعان کرد: در بحث مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی خط اعتباری ای که از ابتدای این دولت در این حوزه گذاشته شده است با 3 درصد بهره کمتر باعث تزریق بالغ بر 500 میلیارد تومان به لحاظ وجه و ضریب مکانیزاسیون ما از 1.2 به 2.4 ارتقاء پیدا کرده است و سعی اینجانب بر این بوده و هست که این قضیه به همین صورت بماند و این صحبت هایی که می کنم؛ هیچگونه اغراق آمیز نیست.

صنایع تبدیلی فارس در دولت تدبیر و امید دو برابر شده است

وی با اشاره به اینکه با هدف کشاورزی علمی مباحث را دنبال کرده ایم وآن را دنبال می کنیم، افزود: در صنایع تبدیلی از حدود چهارصد واحد صنایع تبدیلی به بالغ بر هشتصد واحد رسیده ایم یعنی دو برابر صنایع تبدیلی ما از سال 92 تا الان افزایش پیدا کرده است و ظرفیت سردخانه حدود 120 هزار تن بوده است که بالغ بر 460 هزار تن افزایش داشته است و دراین شهرستان  شاهد مقداری از آن هستید که این مهم؛ به تنهایی 15 درصد در قیمت محصولات کشاورزی ما تاثیر مثبت دارد و در نگهداری محصولات، همزمان رسی آن ها، امکان نگهداری و تنظیم بازار بسیار حائز اهمیت است و باعث می شود کشاورز بتواند به تدریج محصولش را از سردخانه بگیرد و تحویل دهد و سود بیشتری نصیبش گردد.

قاسمی یادآور شد: ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان فارس از رتبه چهارم کشور به رتبه دوم ارتقاء پیدا کرده است که این تمرکز سیاست ها بوده که ما تسهیلات را به این بخش تزریق کرده ایم، این برنامه محوری و تدبیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه به راستی ما امروز مدیریت اقتضایی داریم و در شرایط ناپایدار اقتصادی هستیم و هر روز طرف های ما یکی از شرکت ها را به طور دقیق هدف می گیرند و کاملا واضح است که در این شرایط  نمی توان روال یکنواخت خود را داشته باشیم، تاکید کرد: ما در شرایط جنگ هستیم، شما جنگ دیده اید و قرار نیست که همه دنیا و اطراف ما متلاطم باشد و ما یک رویه ای داشته باشیم و ما باید تلاش کنیم حتی المقدور آثار سوء جنگ و تحریم را برای تولیداتمان کم کنیم و تلاش هم شده و می شود.

وی تصریح کرد: برای مدیریت سطح محصولات سبزی و صیفی که گاها می بینید که گوجه فرنگی بیش از حد کشت می شود؛ بر اساس سه ظرفیت مصرف تازه خوری، مصرف فرآوری و مصرف صادرات؛  براساس سهمیه ای که کشور می دهد و سابقه ای که وجود داشته است و انتظاراین است کشاورزان برای کشت سبزی و صیفی به مراکز خدمات مراجعه کنند.

واردات آب مجازی به نفع کشور است

وی با اشاره به اینکه صنعت مرغداری ما یک صنعت مونتاژ هست یعنی سویا و ذرت از خارج می آوردیم و تبدیل به گوشت می کنیم و در شرایط عادی کار بسیار خوبی است چرا که ما نهاده هایی که آب بر هستند را از خارج وارد می کنیم و می گوییم واردات آب مجازی داریم، اظهار کرد: چون اقلیم ما،  خشک و نیمه خشک هست هر چه واردات آب مجازی داشته باشیم به نفعمان هست و در شرایطی که در تحریم هستیم این مشکل برای ما ایجاد شده است و برای خود اتکایی و تولید نهاده ها راه کارهایی داریم از جمله کشت کلزا و سویا که از کنجاله آن ها برای برای مصرف صنعت دام و طیور استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه روغن خوراکی ارز زیادی  از کشور خارج می شود، تاکید کرد: کلزا که  یک دانه روغنی است بالغ بر 45 درصد روغن دارد و کلزا علتش در میان سایر دانه های روغنی مثل آفتابگردان، کنجد و گلرنگ، بیشترین درصد روغن را دارد و اگر این گیاه را بکاریم هم روغن را داخل کشور تامین کرده ایم و نیاز به ارز نیست و هم کنجاله اش را می توانیم به مصرف دام برسانیم پس این مصرف چند منظوره است و می تواند منفعت زیادی داشته باشد.

قاسمی افزود: در شرایط این چنینی طرح هایی را برای تامین نهاده ها در کشور داریم  و یکی دیگر از آن ها تولید سویا هست که وارد دستور کار ما شده است و ما پایلوت هایی داشته ایم تا در مناطق مختلف بتوانیم سویا را خودمان تولید کنیم و دانه اش را برای مصرف کارخانجات روغن کشی و کنجاله اش هم بتواند برای مصرف صنعت دام و طیور ما استفاده شود.

وی با بیان این مطلب که برای استمهال بدهی کشاورزان بالغ بر 500 تا 600 میلیارد تومان دولت باید بدهد و بانک که به تنهایی نمی آید این کار را بکند و وقتی می گویند استمهال سه ساله اتفاق بیفتد این هزینه ها را دولت باید در بودجه خود ببیند گفت: در حال حاضر ارزان ترین تسهیلات که 12 درصد هست به گلخانه داده می شود.

تسریع در صدور مجوز گلخانه ها در دستور کار است

قاسمی تاکید کرد: به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرده ام صدور مجوزگلخانه اگر یک هفته بیشتر طول کشید شخصا آن را صادر می کنم.

وی تصریح کرد: جلسه ستاد گلخانه ها با معاون استاندار برای اینکه سایر دستگاه های خدمات رسان بیایند کمک کنند همراهی کنند هست کارگروه رفع موانع تولید در استان وجود دارد اگر کسی در فرآیند تولیدش مشکلی داشته باشد ما دنبال می کنیم و تعداد 100 طرح در بخش کشاورزی  غیرفعال و راکد در استان فعال شده است و باید شرایط کسب و کار در استان تسهیل شود و دغدغه ای کلیه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان از این بابت نداشته باشند و ما هم این راه را ادامه می دهیم.

وی افزود: در حوزه های مختلف سعی کردیم با بهره گیری از آی تی و فناوری اطلاعات بتوانیم کار مردم را راحت تر کنیم و در تسهیل فرآیندهای کسب و کار و مقررات زدایی بخش کشاورزی در کشور پیشرو هستیم و ما فرآیندهایمان الکترونیکی شده حتی تعدادی از بسته های الکترونیکی فرآیند هم از استان فارس آغاز و به کل کشور تصری داده شده است و پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را به کشور هم داده ایم و در سطح کشور عملیاتی شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه ما در حوزه دامداران سامانه مدیریت شیر را داریم که آمار ثبتی دامداری های استان را در آن ثبت شده است و هیچکدام از استان ها آن را ندارند، یادآور شد: سامانه جوجه ریزی از استان فارس شروع شده است و این سامانه به کشور پیشنهاد و سامانه سماصط که یک سامانه مدیریت صنعت طیور است در کشور؛ بر مبنای سامانه استان فارس شکل گرفته است.

در ادامه نماینده مردم شهرستان های سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پتانسیل بالای بخش کشاورزی و شرایط مناسب آب و هوایی و همچنین موقعیت استراتژیک شهرستان بیضاء گفت: کشاورزی یکی از مهم ترین بخش هایی است که در اقتصاد و اشتغال نقش اساسی دارد.

محسن علیزاده افزود: شناخت ظرفیت ها و بهره گیری از آن به ویژه در بخش کشاورزی می تواند زمینه تحقق شعار امسال را فراهم کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید