Iranian Agriculture News Agency

خسارت 236 میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی بر اثر سرمازدگی

رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: باوجود پیش بینی، اعلام پیش آگاهی و توصیه های فنی ارائه شده به منظور پیشگیری و آمادگی در مقابل سرمازدگی؛ در روزهای اخیر خسارتی بالغ بر 236 میلیارد تومانی به محصولات زراعی و باغی وارد شده است.

خسارت 236 میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی بر اثر سرمازدگی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، نادر محمودی تصریح کرد: خسارت سرمازدگی به 5400 هکتار از مزارع زراعی و 1340 هکتار از باغ ها وارد و گزارش مربوطه از طریق  ثبت در سامانه هوشمند خسارت مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده است.

 وی افزود: بهره بردارانی که محصول خود را تحت پوشش بیمه قرار داده اند می توانند برای دریافت حق بیمه خود از طریق صندوق بیمه اقدام نمایند و همچنین برای سایر بهره بردارانی که محصول خود را بیمه نکرده اند به محض تخصیص و تامین اعتبار بر اساس دستور العمل ابلاغی اقدام خواهد شد.

محمودی با بیان اینکه سرمازدگی در سنوات اخیر به عنوان اصلی ترین عامل خسارت به زیر بخش های کشاورزی محسوب می شود، ابراز کرد: ضرورت دارد بهره برداران عزیز، اقدامات اضطراری از جمله حفظ رطوبت خاک، توقف استفاده از کود های ازته در پایان فصل، استفاده از کودهای کلسیم و پتاسیم  بر اساس دستور العمل های اعلام شده و نهایتاً  تسریع در برداشت به موقع محصول تولیدی و حمل به مکان مطمئن در دستور کار قرار دهند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برای مقابله با خسارت سرمازدگی اقدامات پیشگیرانه دیگری از جمله رعایت مکان مناسب احداث باغ و کاشت محصولات زراعی، رعایت تاریخ مناسب و به موقع، انجام عملیات زراعی و باغی شامل کاشت، داشت و برداشت مورد توجه گیرد و از کشت های تاخیری خصوصاً در زراعت و برداشت با تاخیر جدا خودداری شود.

وی به اهمیت توجه بهره برداران به ظرفیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی اشاره و تاکید کرد: بیمه کردن محصولات کشاورزی علاوه بر کاهش ریسک برای تولید کنندگان، باعث حمایت های دولت در مواقع بحرانی می شود و بدین ترتیب این عزیزان می توانند با بازسازی و بازتوانی به حیات خود در چرخه تولید ادامه دهند.

محمودی بیان کرد: نقشه سند خطر و دستورالعمل کاهش مخاطرات بخش کشاورزی از جمله سرمازدگی در حال تدوین است که برای پیشگیری از بروز خسارت به زیر بخش های کشاورزی از اولویت و اهداف استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید