Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی فارس:

آغاز عملیات اجرایی سد تغذیه مصنوعی پاپون در فارس

سد خاکی تغذیه مصنوعی پاپون واقع در شهرستان کوه چنار از توابع استان فارس با ظرفیت آبگیری 600 هزار متر مکعب در هر نوبت آبگیری قادر به نگهداشت و تغذیه حدود 2 میلیون متر مکعب آب به سفره های آب زیر زمینی در حال احداث است.

آغاز عملیات اجرایی سد تغذیه مصنوعی پاپون در فارس

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به رویکرد دولت مبنی بر تکمیل طرح های نیمه تمام، گفت: در حال حاضر 63.5 میلیارد ریال اعتبار به منظور تکمیل این سد تامین شده و با انتخاب پیمانکار عملیات اجرایی آغاز شده است.

امیر اسلامی افزود: 43.5 میلیارد ریال از مبلغ مذکور با مساعدت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس و مابقی با مشارکت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین شده است.

به گفته وی؛ در فاز اول، بخشی از عملیات اجرایی سد مذکور در حدود 7 درصد،  با اعتبارات استانی در سال مالی 89 توسط پیمانکار اجرا شد که در ادامه متأسفانه به دلیل عدم تخصیص کافی و محدودیت های توزیع اعتبارات، طرح به طور کامل متوقف شد.

سد پاپون 2

اسلامی بیان کرد: ساخت سد خاکی تغذیه مصنوعی پاپون شهرستان کوه چنار با هدف کنترل و مهار سیلاب، تغذیه آبخوان ها و افزایش آبدهی منابع آب کشاورزی محدوده پایین دست از سال 1387 با انجام مطالعات در دستور کار  سازمان جهاد کشاورزی استان فارس قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: احداث این سد بهبود وضعیت معیشتی کشاورزان و باغداران در عرصه ای به وسعت چهار هزار هکتار، پایداری و حفظ اشتغال چهار هزار نفر از جمعیت منطقه در قالب 933 خانوار را به دنبال دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: این سد با ارتفاع حدود 11.5 متر از پی و طول تاج 540 متر و دبی پیک طراحی 180 متر مکعب در ثانیه، نقش بسزایی در تغذیه آبخوان ها و سفره آب زیر زمینی منطقه خواهد داشت و امید است با اجرای این پروژه که از مطالبات دیرینه کشاورزان و بهره برداران منطقه است، شاهد تحولات خوبی در عرصه کشاورزی باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید