Iranian Agriculture News Agency

پهپاد کشاورزی بر فراز کلم زار های قیروکارزین؛

پهپاد کشاورزی ساخت ایران به بازار می آید

نماینده شرکت دانش بنیان کشاورز یار رباتیک شریف (شریف اگربات) در استان فارس گفت: این شرکت به دنبال هوشمند سازی کشاورزی است از این رو پهپاد کشاورزی DJI Agras T16 در این شرکت شبیه سازی و تا پایان مهر ماه به بازار می آید.

 پهپاد کشاورزی ساخت ایران به بازار می آید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، سجاد جاویدی در حاشیه سمپاشی و محلول پاشی آزمایشی مزارع کلم منطقه مبارک آباد اظهار کرد: پهپاد بومی شده 40 درصد ارزان تر از نمونه خارجی خود است و قیمت تمام شده آن برای یک دستگاه با ظرفیت حمل 16 لیتر حدود 350 میلیون تومان بر آورد می شود.

او با بیان اینکه در کشاورزی هوشمند نظارت و مدیریت مزارع با در اختیار قرار گرفتن لحظه‌ای اطلاعات آسان می شود، تصریح کرد: پهپاد T16 از سرعت بالایی برخوردار و اولویت کاربرد آن در مزارع است و می تواند در هر 15 دقیقه یک و نیم هکتار از مزرعه را مورد پاشش کامل قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کاربرد پهپاد در مزارعی که خسارت های ناشی از لهیدگی محصول در آن به واسطه عبور و مرور ادوات سمپاشی زیاد است، بسیار حائز اهمیت بوده، ابراز کرد: امیدواریم با استفاده از این فن آوری نوین، در مزارع هزینه تولید محصولات کشاورزی را کاهش دهیم.

به گفته او؛ هزینه استفاده از پهپاد به منظور سمپاشی یا محلول پاشی در هر هکتار از مزارع و باغ ها به واسطه سطح مورد نظر و عوارض موجود در زمین متفاوت است و مبلغی بین 250 تا 300 هزار تومان را در بر می گیرد.

جاویدی گفت: پرواز پهپاد ها ( پرنده هدایت پذیر از دور ) با کاربرد کشاورزی تحت نظارت مرکز ساماندهی پهپاد های غیر نظامی کشور و کار گروه پهپاد های اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران است.

ترویج فن آوری های نوین در کشاورزی در دستور کار است

رئیس مرکز جهاد کشاورزی مبارک آباد گفت: استفاده از این پهپاد و نمایش توانمندی آن در راستای ترویج به کار گیری فن آوری های نوین در کشاورزی منطقه انجام شده است.

مهدی انصاری بیان کرد: صرفه جویی در آب، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز، پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، کاهش خسارت له شدگی ناشی از حذف تردد ماشین آلات کشاورزی و به طور کلی کاهش هزینه تولید محصول از مهم ترین مزایای استفاده از پهپاد ها است.

وی اضافه کرد: بعضا افزایش اثر بخشی سموم و هدفمند شدن آن، کاهش زمان مورد نیاز و توجه به سلامت کاربران دستگاه سمپاش از دیگر محاسن استفاده از پهپاد در سمپاشی مزارع خواهد بود. 

انصاری تاکید کرد: کشاورزان علاقه مند به خرید پهپاد پس از اخذ مشاوره های فنی و با گذراندن دوره آموزشی لازم و سپری کردن مراحل ویژه می توانند از تسهیلات کم بهره برای خرید دستگاه بهره مند شوند.

افزایش جمعیت و نیاز به غذای بیشتر یک ضرورت جهانی است که کشاورزی باید به آن پاسخگو باشد از این رو صنعت کشاورزی در جهان برای تامین نیاز غذایی مردم نیازمند تحول است؛ قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید