Iranian Agriculture News Agency

با اقدام عمرانی جهاد کشاورزی قیروکارزین؛

افزایش دو برابری دبی آب قنات اطرویه در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه مرمت قنات اطرویه در بخش افزر این شهرستان در حال اتمام است، گفت: پس از لایروبی دبی آب از مظهر قنات افزایش دو برابری یافته و به بیش از 19 لیتر بر ثانیه رسیده است.

افزایش دو برابری دبی آب قنات اطرویه در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی تصریح کرد: باز سازی این رشته قنات به طول بالغ بر 550 متر با اعتباری نزدیک به 800 میلیون ریال از محل کمک های ملی فنی و اعتباری اجرایی گشت.

به گفته وی؛ به منظور انجام عملیات باز سازی قنات اطرویه افزر مبلغ 150 میلیون ریال نیز کمک های مردمی از طرف ذی نفعان این قنات پرداخت و هزینه شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه رشته قنات اطرویه بیش از 40 میله چاه دارد، افزود: در بیش از 20 میله چاه اقدامات مرمتی شامل کول گذاری، خاکبرداری، نو کنی و حفر میله چاه های جدید و احداث گالری و پشته های جدید انجام می گیرد.

او با اشاره به اینکه برای انجام این طرح از پیمانکار حقیقی و بومی شهرستان قیروکارزین استفاده و عملیات اجرایی از سرعت مطلوبی برخوردار بوده، بیان کرد: با تکمیل و بهره برداری از این قنات نزدیک به 150 هکتار از اراضی زیر دست مشروب خواهد شد.

همتی بر نقش و اهمیت قنوات به منظور تامین آب کشاورزی در منطقه تاکید کرد و گفت: خشکسالی های سنوات گذشته در پی کاهش نزولات جوی و عدم وجود تشکل های منسجم از ذی نفعان قنات های موجود باعث شده بود که هر ساله میزان بهره برداری از این میراث کهن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه روند مرمت و بازسازی قنات ها در حال حاضر شتاب گرفته و در دستور کار جهاد کشاورزی است، ابراز کرد: شهرستان قیروکارزین دارای بیش از 38 رشته قنات است که بیش از 15 رشته از آن فعال است.

به گفته همتی؛ در قنوات از آنجایی که بخش عمده کانال آب در زیر زمین قرار گرفته، هدررفت آب بر اثر تبخیر و نفوذ در خاک کاهش پیدا می‌کند، نیروی سیستم از گرانش زمین تأمین و نیازی به پمپاژ  نیست و از آب ‌های زیر زمینی به صورت تجدید پذیر استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بر توانمند سازی جوامع محلی و مشارکت آنان در امر توسعه پایدار تاکید و اضافه کرد: این رویه می تواند زمینه بهره‌ برداری اصولی از منابع موجود را فراهم و تاب آوری در مقابل بحران را افزایش ‌دهد.

علاوه بر قنوات موجود، شهرستان قیروکارزین با یک رشته رودخانه، 12 دهنه چشمه و بیش از چهار هزار حلقه چاه به عنوان منابع آب کشاورزی خود در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید