Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

پایین بودن سرمایه گذاری، چالش بخش کشاورزی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: منفی بودن تراز بخش کشاورزی، پایین بودن سهم ارزشی بازارهای هدف صادرات محصولات کشاورزی، کاهش میزان منابع ارزی و اعتباری و پایین بودن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از جمله چالش های پیش روی بخش کشاورزی است.

پایین بودن سرمایه گذاری، چالش بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، شاهرخ شجری امروز سه شنبه در همایش تبیین رویکردهای بخش کشاورزی استان فارس تصریح کرد: در شرایط سخت اقتصادی کنونی برای تقویت انگیزه تولید در کشاورزان، باید حمایت اعتبارات برای خرید های تضمینی و توافقی صورت بگیرد.

به گفته وی؛ صندوق توسعه ملی ۱۰ درصد از ورودی ارزی این صندوق را باید به بخش کشاورزی تخصیص دهد که این موضوع در قانون نیز تصریح شده است.

شجری با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از منابع اعتباری بانک های غیرتخصصی باید به بخش کشاورزی تخصیص پیدا کند، افزود: همچنین انتظار داریم سهم اعتباری بخش کشاورزی از محل اعتبار اشتغال پایدار روستایی و عشایری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی به اشتغال بیان کرد: رویکرد این وزارتخانه حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کسب و کار کشاورزی است.

شجری؛ مهمترین راهبرد ارتقای امنیت غذایی را اتکا بر تولیدات داخلی و به استناد اسناد بالا دستی دانست.

معاون وزیرجهاد کشاورزی افزود: ارتقای بهره وری عوامل و منابع تولیدی و بهبود تراز تجاری از طریق سیاست های مدیریتی از دیگر راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی است.

او گفت: میزان تولیدات بخش کشاورزی از ۹۶ میلیون و ۸۹۰ هزار تن از سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ رسیده و پیش بینی می شود به بیش از ۱۲۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ ارتقا یابد.

شجری افزود: تولید محصولات زراعی از ۶۸ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۸۳.۵ میلیون تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و افزایش تولید این محصولات تا بیش از ۸۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ پیش بینی می شود.

وی ابراز کرد: تولید محصولات باغی در سال ۱۳۹۲، ۱۶ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۲۳ میلیون تن افزایش یافته و پیش می شود تا بیش از ۲۴.۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در رابطه با تولید محصولات دامی و طیور نیز میزان تولیدات در سال ۱۳۹۲، ۱۲ میلیون تن بوده که در سال ۱۳۹۸ به ۱۵.۷ میلیون تن افزایش یافته و پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۱۶ میلیون تن افزایش یابد.

شجری افزود: همچنین در بخش صید و پرورش آبزیان تولید از ۸۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به یک میلیون و 280 هزار تن در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و پیش بینی می شود تا بیش از یک میلون و 370 هزار تن در سال ۱۳۹۹ افزایش یابد.

وی اظهار کرد: از نظر ارزش افزوده بخش کشاورزی، در اکثر سال ها رشد ارزش افزوده مثبت و بزرگتر از رشد تولید ناخالص داخلی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید