Iranian Agriculture News Agency

برای اولین بار؛

تولید نهال گیاهان دارویی مورینگا در لارستان

انجمن سبز اندیشان خور لارستان؛ در راستای جهش تولید برای اولین بار بیش از سه هزار اصله نهال گیاه دارویی مورینگا تولید کرد.

تولید نهال گیاهان دارویی مورینگا در لارستان

عالیه سادات رفعت حقیقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در استان فارس با بیان اینکه پیش از این نهال گیاهان دارویی از سایر شهرستان ها تهیه می شد که امری هزینه بر و از موانع توسعه گیاهان دارویی بود، گفت: تولید نهال‌های مذکور در نهالستان این انجمن و توسط خیرین دوستدار محیط زیست انجام می‌شود و به‌منظور کاشت در عرصه‌های منابع طبیعی به صورت رایگان توزیع خواهد شد.

به گفته وی؛ تولید نهال گیاهان دارویی در هر منطقه علاوه بر سازگاری آن گیاه با اقلیم در زمان تولید، کاهش تلفات انتقال را نیز به دنبال دارد.

کارشناس گیاهان دارویی انجمن سبز اندیشان خور لارستان، گیاه دارویی مورینگا با توجه به سازگار بودن با مناطق خشک و نیمه خشک و تحمل طیف گسترده ای از شرایط خاک، علاوه براستفاده دارویی از ریشه، برگ، شاخه، گل و بذر می تواند در  بیابان زدایی و ایجاد فضای سبز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رفعت حقیقی افزود: مورینگا درخت بومی شمال هندوستان است که در ایران به‌ نام گز روغنی شناخته می‌شود، این گیاه که به معجزه گر معروف است، برای درمان بیماری هایی همچون فشار خون، بالابودن چربی های مضر، کاهش وزن و تنظیم قند خون تحت نظارت پزشک کاربرد دارد و دارای ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن است.

به گفته وی؛ در نهالستان انجمن سبز اندیشان خور لارستان علاوه بر نهال مورینگا، نشا و نهال سایر گیاهان دارویی از جمله انار شیطان، آویشن باغی، کنار، حنا و سپستان تولید می‌شود که بیشترین تعداد نهال ها به مورینگا اختصاص دارد.

رفعت حقیقی ابراز کرد: نهال برخی گونه های دارویی کشت شده تا اواسط  پاییز آماده انتقال به زمین های اصلی بوده و متقاضیان و علاقه مندان به توسعه گیاهان دارویی می توانند از طریق انجمن سبز اندیشان خور اقدام به تهیه آن کنند.

انجمن سبز اندیشان خور واقع در شهر خور از توابع شهرستان لارستان، یکی از انجمن های مردم نهاد فعال بوده که پیش از این با تهیه نهال درختچه‌های متنوع و سازگار با اقلیم، اقدام به توسعه فضای سبز در عرصه منابع طبیعی کرده و هم اکنون با همت مضاعف، کاشت و تولید نهال و نشا گیاهان دارویی را با نظارت کامل کارشناس علوم باغبانی و گیاهان دارویی در رأس برنامه‌های خود قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید