Iranian Agriculture News Agency

ریزش محصول نخیلات قیروکارزین دلایل اقلیمی دارد

ریزش محصول نخیلات این روز ها از عمده ترین دغدغه‌ها و چالش‌های پیش‌روی باغداران قیروکارزین است، در میوه‌های ریزشی بعضا ردپایی از پوسیدگی قارچی نیز دیده می‌شود. رؤیت این عوامل بیماری‌زا باعث شده تا در ایامی که خارک ها در حال رسیدن و رطبی شدن هستند برخی از نخل داران برای جلوگیری از ریزش محصول و گسترش احتمالی این عارضه به فکر استفاده از قارچ‌کش‌ها باشند. در همین راستا موضوع را با مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین که خود متخصص و دکترای حشره شناسی کشاورزی است در میان گذاشتیم.

ریزش محصول نخیلات قیروکارزین دلایل اقلیمی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، شهرام فلامرزی در پاسخ به اینکه ریزش‌ها چه منشاء و دلیلی دارد، گفت: تغییرات اقلیمی و گرم شدن هوا به نحوی که میانگین درجه حرارت روزانه بالاتر از معمول باشد به‌عنوان عامل اولیه و اصلی و با توجه به شواهد قابل شناسایی است.

این کارشناس در خصوص علائم این عوامل محیطی موثر در ریزش میوه‌ها می‌گوید: با بررسی دقیق میوه های ریزشی و میوه‌های سالم در درختان و باغ‌های مختلف تاثیر تنش گرمایی بر هسته میوه‌های افتاده به‌صورت تغییر رنگ هسته و رسیدگی غیر طبیعی یا به اصطلاح "پختگی زود رس" به‌وفور قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه در میوه‌های دارای علائم رسیدگی زودرس یا ریزش کرده شواهدی از برخی قارچ‌ها نیز دیده می‌شود، اظهار کرد: این قارچ‌ها اغلب ساپروفیت هستند، اما نه به عنوان عامل اصلی بلکه از دلایل ثانویه و فرعی ریزش خارک‌ها به شمار می‌آیند و کنترل آن عمدتا خارج از مدیریت باغدار است.

به گفته این متخصص؛ گرمای هوا، شدت تابش نور خورشید و آسیب دیدن بافت فیبری میوه و هسته باعث می‌شود که قارچ‌ها امکان ورود و نفوذ به لایه‌های مختلف میوه را داشته باشند و پس از گسترش، ریزش محصول و خسارت ها را تسهیل و تسریع کنند. 

سمپاشی نخیلات در جلوگیری از ریزش بی اثر است

فلامرزی در ادامه به این سوال که استفاده از قارچ‌کش‌ها در کنترل ریزش‌ها موثر است یا خیر نیز پاسخ داد و افزود: بروز و ظهور قارچ‌ها بعد از تنش‌های محیطی و ایجاد آسیب‌های اولیه ناشی از گرما و به دنبال آن بارندگی اخیر و شرایط آب و هوایی شرجی یک هفته اخیر اتفاق افتاده است، از این رو سمپاشی با قارچ‌کش‌ها علاوه بر اینکه در جلوگیری از ریزش میوه بی‌تاثیر است، موجب تحمیل هزینه‌های سنگین خرید قارچ کش و سمپاشی به باغداران می‌شود.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه تولید محصول سالم و عاری از باقیمانده‌های سموم از اولویت‌های اساسی مدنظر است، ابراز کرد: استفاده از سموم یا هرگونه مواد شیمیایی دیگر در این مرحله از رسیدن خرما، سلامت محصول خرما که یکی از میوه‌های سالم سبد غذایی ما ایرانیان است را دچار مشکلات و معضلات اساسی می کند.

این کارشناس بیان کرد: اقدامات مدیریتی مانند رعایت نسبت تعداد خوشه به تعداد برگ درخت، خوشه آرایی مناسب نخیلات، استفاده از پوشش‌های توری برای خوشه‌های خرما، آبیاری منظم، تعدیل دما در محیط باغ، استفاده از کودهای حاوی پتاسیم  و کلسیم و تعدیل کودهای ازته در کاهش این خسارت‌ها مفید است.

فلامرزی با اشاره به اینکه وقوع باد، طوفان و رگبارهای موسمی نیز این خسارت‌ها را بیشتر می‌کند، تصریح کرد: خرید پوشش‌های بیمه محصولات کشاورزی برای باغ‌های نخیلات می‌تواند قسمتی از این خسارت‌ها را جبران و از نگرانی‌های نخل داران کاسته و هزینه تولید را کاهش دهد. 

قیروکارزین با بیش از 5500 هکتار باغ نخیلات و تولید سالیانه بیش از 60 هزار تن محصول خرما از ارقام مختلف به‌ویژه زاهدی، خاسویی، هلیله، شاهانی و پیارم با اختلاف بزرگ‌ترین تولیدکننده خرما در استان فارس است.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید