Iranian Agriculture News Agency

جلوگیری از زیان کشاورزان با خرید حمایتی گوجه فرنگی در فارس

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت: با خرید حمایتی (یارانه ای) گوجه فرنگی از 5 هزار میلیارد ریال زیان کشاورزان فارس جلوگیری شد.

جلوگیری از زیان کشاورزان با خرید حمایتی گوجه فرنگی در فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، هدایت‌الله رحیمی با اشاره به ورود شبکه تعاون روستایی استان فارس در خرید حمایتی گوجه فرنگی، ابراز کرد: همزمان با کاهش قیمت گوجه فرنگی در سطح کشور و با اعلام دستورالعمل خرید گوجه فرنگی همراه با استان های جیرفت، خراسان جنوبی و بوشهر سازمان تعاون روستایی استان فارس نیز با پیگیری صورت گرفته، موفق به دریافت مجوز خرید شد.

به گفته وی؛ در سال جاری  از سطح 24 هزار و 70 هکتار گوجه فرنگی در استان فارس، یک میلیون و 400 هزار تن گوجه تولید شده که در آغاز فصل برداشت قیمت گوجه فرنگی در بازار حدود 5 هزار ریال بود اما خرید گوجه توسط دولت به قیمت ده هزار ریال سبب افزایش قیمت در بازار شد و هم اکنون هرکیلو گوجه فرنگی در میدان به قیمت کیلویی  15 هزار ریال به فروش می رسد.

رحیمی بیان کرد: امسال خرید گوجه فرنگی در قالب یارانه ای انجام شد به این ترتیب که پرداخت تقریبا ۷۰ درصد از پول گوجه  به عهده کارخانه دار  و باقی مانده آن به صورت یارانه از طرف دولت به کشاورز پرداخت می شود اما در سال زراعی گذشته خرید گوجه به صورت حمایتی انجام شد و کل پول خرید را دولت پرداخت کرد.

این مقام مسئول افزود: شبکه تعاون روستایی استان فارس از تاریخ بیست و ششم خردادماه خرید گوجه را آغاز و تا تاریخ سی ام تیر ماه بالغ بر 55 هزار تن گوجه خریداری کرده است.

وی اظهار کرد: خرید حمایتی گوجه فرنگی در قالب یارانه ای همزمان با فصل برداشت در شهرستان های زرین دشت، داراب، فراشبند، قیروکارزین، کازرون و ممسنی آغاز شد و گوجه خریداری شده در 12کارخانه صنایع تبدیلی طرف قرارداد در شهرستان های کازرون و مرودشت فراوری شد.

وی با بیان اینکه درخرید یارانه ای امسال رب گوجه متعلق به کارخانه دار است، افزود : وجه بخش یارانه ای گوجه فرنگی به احتمال زیاد تا یک ماه آینده از طرف دولت به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد و سهم کارخانه هم طبق تضامینی که اخذ شده بین یک ماه تا 45 روز به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد.

رعایت الگوی کشت در قالب زنجیره تولید

وی در خصوص الزام رعایت الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت زمانی می تواند موثر باشد که در قالب یک زنجیره کامل اجرا شود و صرف اینکه کشاورز را از کشت محصولی منع کنیم زنجیره تولید تکمیل نخواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش 30 درصدی سطح زیر کشت گوجه فرنگی امسال نسبت به سال گذشته گفت: با الگوی کشت سنتی که در حال حاضر توسط کشاورزان انجام می شود علاوه بر ضررو زیانی که متوجه کشاورزان می شود سبب زیان دولت هم می شود.

رحیمی اضافه کرد: قرار است الگوی کشتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی از شهریور ماه سال جاری اجرایی شود اما موفقیت این طرح منوط به برنامه ریزی زنجیره کامل از تولید تا بازار مصرف داخلی و فرآوری و صادرات محصولات است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس گفت : عمده  مشکل در اقتصاد کشاورزی در حال حاضر فقط افزایش سطح زیر کشت و مازاد تولید در بازار نیست بلکه مدیریت بازار امسال تحت تاثیر شرایط متفاوتی قرار گرفته است که یکی از آن شرایط رکود اقتصادی و تعطیلی بنگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا است که عملا برنامه ریزی را با مشکل مواجه کرده است و هر جزیی از زنجیره تولید که با مشکل مواجه شود عملا حرکت قسمت های بعدی را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید