Iranian Agriculture News Agency

با تلاش جهاد کشاورزی قیروکارزین؛

مادر چاه قنات سر آسیاب قیر شناسایی شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از شناسایی موقعیت مادر چاه قنات سر آسیاب قیر خبر داد و گفت: این قنات چند صد ساله با اعتبار یک میلیارد ریال از محل منابع ملی در حال مرمت است.

مادر چاه قنات سر آسیاب قیر شناسایی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با بیان اینکه آثار به جای مانده از ترانشه های دست ساز این قنات گواهی بر باستانی بودن آن است، تصریح کرد: در دومین مرحله از مرمت این رشته از قنات مادر چاه شناسایی شده است که عملیات احیاء و باز سازی آن پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصدی دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: "نوکنی" ، پشته کاری و انجام عملیات سنگ و سیمان از شاخص ترین اقدامات در دست انجام  برای این مرحله از باز سازی قنات سر آسیاب است.

به گفته وی؛ به منظور تکمیل این فاز از باز سازی قنات، جلب مشارکت مالی حداقل 15 درصدی ذی نفعان ضروری است که با هم گرایی ایجاد شده در بین بهره برداران تامین این قسمت از منابع مالی طرح به زودی محقق خواهد شد.

همتی تاکید کرد: با توجه به بررسی ها و اعلام نماینده بهره برداران دبی 30 لیتر بر ثانیه آب این قنات افزایش نزدیک به دو برابری دارد که با پایان مرمت و نصب سر ریز قنات میزان دبی آب خروجی از مظهر قنات با دقت تعیین خواهد شد.

او می گوید: آب جاری از این قنات حق آبه اراضی سه آبادی سکه روان، شهرستان سفلی و ملس دون بوده است و در حال حاضر بیش از صد هکتار از باغ های مرکبات و نخیلات زیر دست را با مالکیت بیش از 80 بهره بردار مشروب می سازد.

این مدیر با بیان اینکه، این رشته قنات در مسیر آبراهه و مسیل های فصلی و در دل منطقه کوهستانی واقع شده است، ابراز کرد: عدم لایروبی این قنات در سالیان متمادی گذشته به دلیل صعب العبوری مسیر دسترسی، عدم امکان استفاده از ادوات مکانیزه و لزوم به کار گیری نیروی انسانی قوی موجب شده بود تا عملیات حفظ و نگهداری قنات انجام نشود و میله چاه ها با رسوبات مدفون و این قنات در اذهان عموم به عنوان چشمه مطرح باشد.

مرمت قنات سر آسیاب قیر با جدیت دنبال می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر سختی کار مرمت این قنات به دلیل ضرورت حمل مصالح تا محل اجرای طرح به فاصله ای قریب به یک کیلومتر با مسیری سخت و به صورت فردی افزود: پیمانکار بومی این طرح، با نظارت کامل شرکت مهندسین مشاور طرح، با جدیت  تمام در حال اجرایی نمودن دستورات فنی است.

وی تاکید کرد: با اقداماتی که در دو سال اخیر توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین و با همکاری ذی نفعان به منظور مرمت این رشته قنات انجام شده است موجب گردیده تا ضرورت حفظ و نگهداری قنات ها این میراث گران بها از دوران کهن در بین بهره برداران بیش از بیش احساس شود. 

به گفته همتی؛ بزرگ ترین و مهم ترین تفرجگاه شهرستان قیروکارزین در مظهر قنات سرآسیاب واقع شده است که با اقدامات عمرانی شهرداری قیر فضای سبز قابل توجهی به وسیله آب این قنات ایجاد که مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.

مادر چاه به اولین چاه قنات و دورترین چاه از مظهر قنات گفته میشود.

 قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید