Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

آغاز کاشت کنجد در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز کشت کنجد از اواسط تیر ماه در این شهرستان خبر داد و گفت: کنجد عمده ترین محصول زراعی تابستانه در قیروکارزین است که کاهش سطح کشت آن در سال جاری پیش بینی می شود.

آغاز کاشت کنجد در قیروکارزین

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به سابقه کشت هزار هکتاری کنجد در سنوات گذشته اظهار کرد: برآورد های کارشناسان پهنه حاکی از این است که سطح کشت این محصول احتمالا تا 20 درصد کاهش داشته و به بیش از 650 هکتار برسد.

او می گوید: قیمت فروش نا مناسب کنجد در سال قبل، شیوع  بیماری کرونا در شهرستان و شرایط سخت ناشی از محدودیت های آن و همچنین افزایش قیمت نهاده های کشاورزی از مهم ترین دلایل کاهش احتمالی در کشت کنجد ارزیابی شده است.

به گفته وی؛ عملیات کاشت کنجد در بخش افزر به عنوان مرکز اصلی کشت این دانه روغنی در شهرستان قیروکارزین هم اکنون در حال انجام است و تا اوایل مرداد ماه در اراضی بخش مرکزی ادامه خواهد داشت. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کاشت کنجد عمدتا دست پاش انجام می شود، تصریح کرد: استفاده از بذر کارها و کمبینات ها برای کشت این محصول توسط کارشناسان پهنه ترویج می شود تا ضمن کشت مکانیزه و کاهش بذر مصرفی شاهد افزایش عملکرد محصول در واحد سطح باشیم.

وی ضمن بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ها قیروکارزین با20 درصد تولید کل محصول کنجد استان فارس از عمده تولید کنندگان کنجد در این استان است، ابراز کرد: به منظور کاهش مصرف آب کشاورزی و با توجه به نیاز آبی کمتر گیاه کنجد نسبت به دیگر کشت های تابستانه مثل ذرت و برنج توسعه کاشت کنجد از سالیان گذشته به عنوان کشت جایگزین  مورد توجه کشاورزان و جهاد کشاورزی بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بر موضوع مهم خاک ورزی حفاظتی در کشت کنجد تاکید کرد و گفت: عمده کشت کنجد در این شهرستان به صورت بی خاک ورزی یا کم خاک ورزی انجام می شود که نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و حفظ رطوبت خاک دارد.

به گفته همتی؛ در عملیات خاک ورزی حفاظتی با توجه به باقی ماندن 30 درصد از بقایای گیاهی کشت قبل، رطوبت ذخیره شده در خاک که تقریباً همیشه بحرانی‌ترین عامل در تولید محصولات است، افزایش  داشته و بهبود عملکرد محصول را در پی دارد افزون بر این موجب افزایش مواد آلی خاک می شود.

میانگین تولید کنجد در هر هکتار از اراضی قیروکارزین بیش از هزار کیلوگرم است که محصول تولیدی به دلیل نبود کارگاه های فراوری در این شهرستان به صورت خام توسط واسطه ها خریداری و به تمام نقاط کشور ارسال می شود.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید