Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

غرفه‌های شهرداری به تشکل های تولیدی کشاورزی واگذار شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از شورای شهر تقاضا دارم غرفه های شهرداری را رایگان در اختیار تشکل های تولیدی بخش کشاورزی قرار دهد.

غرفه‌های شهرداری به تشکل های تولیدی کشاورزی واگذار شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی بعدازظهر روز چهارشنبه چهارم تیرماه در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم ها و مشکلات تامین ارز برای نهاده ها و کالاها؛ انتظار تلاطم در بازار بخش کشاورزی داریم از این رو با هدف حذف واسطه گری، به منظور عرضه محصولات با قیمت مناسب و جلوگیری از چالش های تغییر قیمت به همکاری شورای شهر نیازمندیم.

وی؛ یکی از اهداف اساسی سازمان جهاد کشاورزی را تولید محصول گواهی شده و استاندارد برشمرد و افزود: استان فارس در این زمینه پیشرو و الگو برای کشور بوده است که با در اختیار قرار دادن غرفه ها به تولیدکنندگان این محصولات، بخشی از دغدغه شهروندان را بابت محصولات گواهی شده و استاندارد کم می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی از دستگاه های پر مسئولیت در تامین امنیت غذایی است، تصریح کرد: رسالت تولید پایدار محصولات کشاورزی برعهده بخش کشاورزی است و استان فارس بیش از ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند.

وی افزود: استان فارس بالغ بر 270 هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد که بیش از ۱۹ درصد اشتغال بخش کشاورزی و حدود 17.4 درصد ارزش افزوده استان فارس را به خود اختصاص داده و 8.7 درصد ارزش افزوده کشور متعلق به بخش کشاورزی استان فارس است.

قاسمی با اشاره به اینکه استان فارس در محصولات باغی با حدود ۱۵ درصد تولیدات کشور رتبه اول، محصولات زراعی با حدود ۸ درصد رتبه دوم ، محصولات دامی با حدود ۶ درصد رتبه چهارم کشور را دارد، اظهار کرد: این استان با  ۱۸.۱ درصد سطح جنگلی کشور مقام اول را دارد و 8.6 درصد مساحت مراتع کشور به فارس اختصاص دارد.

به گفته وی؛ استان فارس با حدود 12.5 درصد عشایر کشور، قطب عشایر است و عشایر سهم ۳۰ درصدی از تولید گوشت قرمز و ۴۴ درصدی در صنایع دستی دارد.

 او می گوید: در فارس بالغ بر ۵۰۹ هزار نفر در قالب تشکل ها و تعاونی های وابسته به تعاون روستایی عضو هستند.

قاسمی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس بالغ بر صد نفر عضو هیئت علمی، ۱۱ بخش تحقیقاتی ، ۱۳ ایستگاه تحقیقاتی و چهار واحد آموزشی دارد.

وی، خدمات دامپزشکی  در این استان را شامل ۲۰ مطب، هشت بیمارستان، ۲۰ آزمایشگاه پلی کلینیک ،  ۱۷۶ داروخانه و ۷۶  مرکز مایه کوبی دام عنوان و ابراز کرد: شعبه برتر و برگزیده واکسن و سرم سازی رازی در استان فارس قرار دارد.

علمی کردن بخش کشاورزی و ترزیق سرمایه دو هدف اصلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به پویایی بخش کشاورزی و شرایط ناپایدار اقلیمی، گفت: به منظور حفظ پایداری تولید در این بخش باید مدیریت چابک داشت.

وی با اشاره به آسیب شناسی بخش کشاورزی، اظهار کرد: علمی کردن بخش کشاورزی و ترزیق سرمایه دو هدف اصلی در رفع مشکلات بخش است که در این زمینه نظام نوین ترویج اجرا شده و استان به پهنه های ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تقسیم شده و هر پهنه تحت نظارت یک کارشناس مسئول پهنه قرار داده شده است.

قاسمی به افزایش سرمایه بخش کشاورزی نیز گریزی زد و گفت: تشکیل 18 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شهرستانی، تامین تسهیلات بلاعوض در بخش‌های زیربنایی مثل آبیاری تحت فشار که استان فارس رتبه اول کشور دارد،  افزایش سرمایه بانک کشاورزی، تسهیلات کم بهره که از طریق بانک کشاورزی در قالب توسعه روستایی بند الف تبصره ۱۸ به کشاورزان داده شده و صندوق های خرد زنان روستایی از جمله اقدامات در زمینه حل مشکل سرمایه است.

وی افزود: تا حدود سعی کردیم مشکل سرمایه را کم کنیم البته تا آرمان و ایده‌آل ما فاصله زیادی داریم و با توجه به پتانسیل استان فارس و شرایط اقلیمی کماکان کشاورزی بخش عمده ای از اشتغال را به خودش اختصاص داده است.

قاسمی می گوید: از دیرباز در زنجیره‌های تولید مشکل داریم و امروز تولید بدون توجه به بازار ابتر است از این رو زنجیره‌های تولید، کشاورزی قراردادی، بازار و برندینگ از جمله اقداماتی است که در بخش کشاورزی انجام می‌شود.

تشکیل جهاد سازندگی با هدف محرومیت زدایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه بیست و هفتم خرداد ماه سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام راحل بود، این نهاد در ابتدا به منظور محرومیت زدایی از روستاها تشکیل شد و در جبهه و دفاع مقدس هم‌زمان همکاران جهاد علاوه بر محرومیت زدایی و اقداماتی که در پشت جبهه انجام می دادند در خط مقدم هم مشغول به کار بودند.

قاسمی اظهار کرد: برای انجام تمام کارهای زمین مانده که در نظام وجود داشت یا به وجود می‌آمد جهاد یک پایه قضیه بود و این افراد علاوه بر اینکه لقب سنگرسازان بی سنگر را از امام راحل گرفتند، مدیریت جهادی در کلام مقام معظم رهبری به عنوان الگو مطرح شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید