Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی؛

نخستین پژوهشگر کشاورزی هسته ای از فارس

علیرضا اوجی دارای مدرک دکتری از دانشگاه شهید چمران اهواز (جندی شاپور) نخستین پژوهشگر در زمینه کشاورزی هسته ای استان فارس است که موفق به اجرای پروژه ای با عنوان "بررسی زمان ماندگاری رادیو کربن ها تحت اقلیم های مختلف" با سازمان انرژی اتمی ایران شد. او که در مقطع دکتری رتبه اول را کسب و در رساله دکتری خود برای اولین بار به "استفاده از علوم هسته ای در علم خاکشناسی ایران" مبادرت کرد، در مقطع ارشد عنوان استعداد درخشان را کسب نمود و در حال حاضر شاغل در مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

نخستین پژوهشگر کشاورزی هسته ای از فارس

نخستین پژوهشگر کشاورزی هسته ای به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان فارس از پروژه موفق خود سخن می گوید.

اوجی می گوید: وسعت و دامنه بخش کشاورزی به گونه‎ای است که مولفه‎های اصلی اقتصاد مقاومتی از جمله مولد بودن، درون‎زایی و برون‎نگری را پوشش می‎دهد و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حلقه اتصال اقتصاد مقاومتی و بخش کشاورزی، امنیت غذایی است.

به گفته وی؛ تامین امنیت غذایی همواره به دلیل وجود برخی عوامل نظیر محدودیت‌های منابع پایه تولید از قبیل آب و خاک، وجود خرده مالکی در زمین‌های کشاورزی، نبود زیرساخت‌های مناسب این بخش، ‌به‌کار نگرفتن یافته‌های علمی و نتایج تحقیقات بخش کشاورزی، ‌پیشرفت ناکافی در ماشینی شدن عملیات کشاورزی‌ و کمبود سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی با مشکل مواجه است.

این پژوهشگر؛ با بیان اینکه توجه به خاک و زمین‌های کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: خاک محیطی غیر همگن است که فرآیندهای متعدد فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و بیوشیمیایی به طور هم زمان در آن به وقوع می پیوندد و شناخت دقیق این فرایندها و عوامل موثر بر آنها در ارتباط با تولید پایدار محصولات کشاورزی و بوم سازان (اکوسیستم) ضروری است.

وی افزود: یکی از روش های جدیدی و مدرن برای شناخت دقیق این فرآیندها و برآورد سرعت واکنش آن ها استفاده از "ایزوتوپ ها" به عنوان ردیاب است.

اوجی گفت: ایزوتوپ‌ها به آن دسته از عناصر شیمیایی اطلاق می‌شوند که عدد اتمی آن‌ها یکسان است اما وزن اتمی متفاوت دارند و در حقیقت ایزوتوپ‌ها عناصر همسان و مشابه هستند که ویژگی‌های شیمیایی یکسان دارند در حالی که این ویژگی‌ها از نظر روش تجزیه‌ ای (آنالیتیکی) متفاوت و قابل تمایز می‌باشند.

به گفته وی؛ ایزوتوپ ها به دو گروه عمده ایزوتوپ‌های پایدار و ایزوتوپ های ناپایدار یا رادیواکتیو تقسیم می شوند.

اوجی اظهار کرد: ایزوتوپ‌های پایدار دسته‌ ای از ایزوتوپ‌ها هستند که فاقد فرآیندهای رادیواکتیو طی زمان بوده و پایدار هستند در حالیکه ایزوتوپ‌های رادیواکتیو دارای عمر محدود بوده و به تدریج به عناصر دیگر تبدیل می‌شوند.

اوجی ابراز کرد: در علم خاکشناسی از ایزوتوپ ها برای بررسی توزیع و رفتار عناصر گوناگون که در اجزای مختلف خاک و گیاه وجود دارند، استفاده می شود. ایزوتوپ شاخص مفیدی برای نظارت بر تخریب خاک، بررسی اقلیم گذشته، بررسی پویایی مواد آلی خاک در ارتباط با نوع و تغییر پوشش گیاهی و اثر مدیریت در اراضی کشاورزی، جنگلی و مرتعی و غیره به حساب می‌آیند.

این پژوهشگر بر این باور است که خاک یکی از منابع مهم توسعه اقتصادی کشور است و چگونگی بهره برداری از این منبع مهم برای کشاورزی پایدار و امنیت غذایی، که موضوع استراتژیک کشور محسوب می شود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اوجی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز فرمودند که "قضیّه‌ی خاک از قضیّه‌ی آب مهم‌تر است"،  اظهار امیدواری کرد که با به کارگیری علوم نوین و سوق دادن تحقیقات کشاورزی به سمت کشاورزی هسته ای گامی شگرف در بهبود وضعیت خاک به عنوان پایه تولیدات کشاورزی برداشته شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید