Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی داراب:

سوزاندن کاه و کلش مزارع گندم ممنوعیت قانونی دارد

آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی صدمات جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی و محیط زیست وارد می کند و ممنوعیت قانونی دارد.

سوزاندن کاه و کلش مزارع گندم ممنوعیت قانونی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی باعث نابودی موجودات ریز و بسیار مفید موجود در خاک می شود که با چشم دیده نمی شوند.

احمد رضا صالحی اضافه کرد: از کشاورزان می خواهیم ضمن حفظ 30 درصد بقایای گیاهی و کاه و کلش گندم در مزرعه به افزایش ماده آلی خاک کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه سوزاندن بقایای محصول سبب سفت و کلوخه ای شدن خاک می شود تصریح کرد: گندم کاران با حفظ بقایای گیاهی، امکان افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت و عناصر غذایی در خاک، کاهش تنش های گرمایی، افزایش جمعیت میکروب های مفید خاک و کاهش فرسایش آبی و خاکی فراهم می آورند.

صالحی ابراز کرد: سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزان بر اساس قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه سال 1396 ممنوع بوده و تخطی از آن پیگرد قضایی را به دنبال دارد.

این مدیر راهکار عملی در مدیریت بقایای گیاهی را به کارگیری کشاورزی حفاظتی دانست و افزود: کشاورزی حفاظتی با کم کردن تعداد عملیات خاک ورزی و کشت مستقیم محصولات زراعی و حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک، توام با رعایت تناوب زراعی موجب کاهش هزینه تولید و سود آوری بخش کشاورزی می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید