Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

آغاز برداشت انگور یاقوتی در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: برداشت انگور یاقوتی از بالغ بر 120 هکتار از باغ های این شهرستان آغاز شده است.

آغاز برداشت انگور یاقوتی در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی تصریح کرد: پیش بینی می شود تا اواسط تیر ماه بیش از یک هزار تن انگور یاقوتی از باغ های قیروکارزین برداشت و روانه بازار شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: انگور یاقوتی از ارقام زود رس و مناسب با شرایط اقلیمی قیروکارزین است که هر ساله به صورت نوبرانه برداشت و با قیمت مناسب به میادین میوه عرضه می شود.

به گفته وی؛ روستا های مظفری، کماسیج، کردیل، نجف آباد، آبسکویه، خوشاب، خیرآباد، قیر، شلدان و ریکان از عمده مناطق کشت انگور یاقوتی در قیروکارزین هستند که عملیات برداشت به ترتیب با توجه به موقعیت جغرافیایی در آن انجام می گیرد.

همتی با اشاره به اینکه آنگور یک گیاه با نیاز آبی کم است، گفت: احداث باغ های انگور به عنوان کشت جایگزین در اراضی که از کیفیت خاک و آب مناسب برای مرکبات برخوردار نیستند حائز اهمیت است.

او با تاکید بر اینکه اجرای روش های نوین مدیریتی در باغ های انگور در افزایش محصول تاثیر بسزایی دارد، افزود: به منظور آشنایی باغداران با این روش ها از سال های گذشته باغ الگویی و ترویجی به روش داربستی ایجاد شده است.

او از اجرای طرح یک باغ انگور به روش پا چراغی نیز خبر داد و عنوان کرد: در روش پاچراغی عملکرد و کیفیت محصول انگور بالاست و از بهترین شیوه های تولید انگور یاقوتی هست.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: شرایط اقلیمی قیروکارزین به همراه اتخاذ برخی مسائل مدیریتی این امکان را برای باغداران فراهم می کند تا در فضای آزاد دو بار در سال تولید انگور داشته باشند.

همتی ابراز کرد: اجرای سیاست های تشویقی مانند توزیع نهال های شناسه دار یارانه ای، تسهیلات اجرای آبیاری تحت فشار و برگزاری دوره های آموزشی در توسعه باغ های انگور نقش وِیژه ای دارد.

در هر هکتار از اراضی امکان غرس 2200 قلمه ی ریشه لخت یا گلدانی انگور یاقوتی وجود دارد که به طور معمول سالانه چهار تا 6 کیلوگرم تولید اقتصادی دارد. 

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید