Iranian Agriculture News Agency

نوغانداری از مشاغل خانگی در استان فارس

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: نوغانداری یکی از مشاغل خانگی و مکمل بخش کشاورزی است که در استان فارس هر ساله در اواسط فروردین ماه فعال می شود.

نوغانداری از مشاغل خانگی در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی رستگار با اشاره به وابستگی این حرفه به برگ درختان  توت، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری و همزمان با سبز شدن درختان توت در سطح استان فارس تا کنون 78 جعبه تخم نوغان در بین علاقه مندان به نوغانداری توزیع شده است.

به گفته وی؛ در صورت بهبود مسائل بهداشتی کرونا،  افزایش پرورش کرم ابریشم در سطح استان دور از ذهن نخواهد بود.

این مقام مسئول اظهار کرد: از سال گذشته با توجه به مناسب شدن قیمت پیله تر کرم ابریشم و همچنین برگزاری کارگا ه های آموزشی، صنعت نوغانداری با استقبال قابل توجه ی مواجه شده به نحوی که در سال 1398 نزدیک به 119 جعبه تخم نوغان در بین علاقه مندان توزیع شده است.

او از برگزاری کارگاه های آموزشی در شهرستان های شیراز، فسا، بوانات، توزیع جزوات آموزشی، نمایش فیلم های آموزشی و ارائه مشاوره های فنی و راهنمایی لازم در طول دوره پرورش به عنوان مهم ترین ابزار های ترویجی به کار گرفته شده برای توسعه صنعت نوغانداری نام برد.

  مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: طول  دوره پرورش کرم ابریشم 35 روز است که از مرحله خروج از تخم شروع و با پیله بستن به اتمام می رسد، درآمد حاصل از فروش پیله در این زمان کوتاه ، تأثیر بسزایی در وضع اقتصادی پرورش دهندگان آن دارد.

به منظور پرورش هر جعبه تخم نوغان  به 600 تا 700 کیلو گرم  برگ توت  و20 متر مربع فضا نیاز است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید