Iranian Agriculture News Agency

رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس:

آتش زدن بقایای گیاهی جرم است

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طبق "ماده 20 قانون هوای پاک" سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می شود.

آتش زدن بقایای گیاهی جرم است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علیرضا واحدی پور ابراز کرد: نزول رحمت الهی و بارش‌های مناسب سال جاری سبب رویش قابل توجه گیاهان مرتعی و خودرو در غالب دشت‌ها، کوه‌ها و حاشیه مزارع کشاورزی استان فارس شده است که این امر خطرات احتمالی ناشی از آتش سوزی را در مراتع، جنگل‌ها و مزارع کشاورزی افزایش داده است.

وی از کشاورزان خواست تا  ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور، گاوآهن و سم پاش  یشان را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

واحدی پور با اشاره به شیوع  ویروس کرونا و اینکه اکثریت جامعه به منظور ضدعفونی دستان خود از الکل استفاده می کنند، تصریح کرد: در صورت آغشته بودن لباس و یا بدن به الکل، از نزدیک شدن به آتش جدا خودداری فرمایید.

وی؛ گریزی به عوامل ایجاد خطر آتش سوزی  زد و هشدار داد: مردم فهیم، به هیچ عنوان ته سیگار و ظروف شیشه ای یا پلاستیکی مانند شیشه یا بطری  نوشابه، بشقاب شکسته و ... را در طبیعت رها نکنند چرا که در هنگام تابش آفتاب به ان هاو به ویژه شیشه ها، پرتوهای آفتاب بر روی یک نقطه خاص متمرکز شده و موجب آتش گرفتن آن قسمت و در نهایت سرایت به سایر نقاط خواهد شد.

واحدی پور با اشاره به اینکه به غیر از زمان های نیاز و شرایط اضطراری، به هیچ عنوان در طبیعت آتش روشن نکنید، افزود: محل برپایی آتش حداقل تا شعاع ده متر عاری از هر نوع علف خشک و ضایعات چوب درختان باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در روشن کردن آتش حتما به جهت وزش باد دقت کنید، اظهارکرد: در روزهایی که وزش باد شدت دارد آتش روشن نکنید و در صورتی که به شعله زیادی نیاز ندارید از ریختن چوب زیاد و سایر مواد اشتعال زا بر روی آتش جدا خودداری کنید.

وی ابراز کرد: به هیچ عنوان از بنزین و سایر مواد خطرناک برای روشن کردن آتش استفاده نکنید چرا که علف های خشک به سرعت آتش را به سایر نقاط منتقل می کنند.

رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: برای پخت و پز در طبیعت، از منقل های منصوب در این مکان ها و یا منتقل های سیار استفاده کنید.

واحدی پور با اشاره به اینکه در محل برپایی آتش، حتما وسایل خاموش کننده  را به همراه داشته باشید، تاکید کرد: هنگام خروج از محلی که آتش روشن کرده اید از خاموش بودن آتش به طور کامل اطمینان داشته باشید سپس ضایعات مربوط به آتش را در مکان های مخصوص جمع آوری زباله ها و ضایعات قرار دهید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید