Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

در کشاورزی بدون روش علمی بهره اقتصادی میسر نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بدون توجه به علم و دانش نمی توانیم کشاورزی اقتصادی داشته باشیم و بدون روش علمی بهره اقتصادی میسر نیست.

در کشاورزی بدون روش علمی بهره اقتصادی میسر نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در بازدید از مزارع آزمایشی تولید هسته های اولیه بذری غلات ایستگاه تحقیقات کشاورزی شهرستان زرقان، افزود: ما به دنبال آخرین یافته های علمی و فراهم کردن شرایطی هستیم که بتوانیم کشت و کارهای مختلفی داشته باشیم و رسالت خود در تامین امنیت غذایی جامعه را حفظ کنیم که زحمت اصلی آن بر عهده کشاورزان عزیز است.

وی با اشاره به تحقیقات و روش های مختلفی که برای تهیه بذور گواهی شده انجام می شود، اظهار کرد: تناسب بذور گواهی شده با شرایط اقلیمی مختلف که بتواند در مقابل بیماری ها، آفات، کمبود آب و ... مقاومت کند نتیجه تحقیقات و زحمات محققین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس است تا ضریب استفاده از بذور گواهی شده را به عنوان مهمترین نهاده تولید افزایش دهیم و زمینه جهش تولید و رونق اقتصادی کشاورزان را فراهم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به اهمیت زمان کشت در تولید محصول تاکید کرد و گفت: به گفته های محققان، مشاهده کردید یک بذر 15 سال طول می کشد تا به دست شما برسد و انواع و اقسام آزمایشات روی آن ها انجام می شود تا با توجه به شرایطی که داریم و با توجه به موقعیتی که به لحاظ زمانی و مکانی داریم به شما معرفی می شود تا بدین ترتیب بتواند با شرایط اقلیمی به نوعی تناسب داشته باشد، بیماری های مختلف را جواب دهد و اگر شرایط خشکی وجود داشته باشد با کم آبی مقاوم باشد و این ها بخشی از همه آن اقداماتی هم نبود که در جریان قرار گرفتیم.

به گفته وی؛ 15 درصد از عملکرد محصول را زمان کشت و 40 درصد را نوع بذر مشخص می کند بنابراین تاکید ما استفاده از بذور گواهی شده، ضدعفونی شده و توصیه شده از سوی محققانی که پروسه تحقیقاتی 15 ساله آن را طی کرده و آن ها را به کشاورزان توصیه می کنند.

قاسمی در بازدید از سایر طرح های آزمایشی که مراحل تحقیقاتی را طی می کنند، بیان کرد: این طرح ها پس از قطعی شدن نتایجشان در قالب بسته هایی به کشاورزان معرفی می شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: کاشت گیاه کاملینا به عنوان دانه روغنی که از استراتژی های اساسی ما برای خودکفایی در تامین روغن خوراکی هست بسیار حائز اهمیت است، همچنین گیاه کینوا که به خاویار گیاهی مشهور است نیز مهم می باشد و انتظار ما این است که شما به بذر به عنوان مهمترین نهاده تولید توجه ویژه داشته باشید به خصوص اینکه حاصل تلاش اینهمه متخصص هست که روی آن زحمت می کشند تا به دست ما برسد و به نظرم کم لطفی است که اینهمه زحمت کشیده شود و ما از بذر گواهی شده و ضدعفونی شده و بذری که مسیر اصلاح و انتخابش مشخص است بهره نبریم. امیدوارم عملکرد بهتری داشته باشیم اقتصاد شما را بهبود دهیم و برادران و خواهران شما زحمت می کشند که این اتفاق برای مملکت و استان ما به عنوان یک استان کشاورزی بیفتد.

در این بازدید حسین پژمان معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، عبدالرحیم پیشکار مدیر حوزه ریاست، احمد دهقان مدیر زراعت، حمیدرضا ابراهیمی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، علیرضا واحدی پور رئیس اداره روابط عمومی و تعدادی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، امینی مسئول جهاد کشاورزی شهرستان زرقان، جمعی از کارشناسان و کشاورزان، حسن طلعتی رئیس گروه کشاورزی اتاق بازرگانی استان فارس، ابراهیم زارع رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس و تعدادی از محققین این مرکز حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید