Iranian Agriculture News Agency

به منظور رعایت اصول قرنطینه ای؛

ممنوعیت انتقال پا جوش نخل آلوده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: به منظور رعایت اصول قرنطینه نباتی از خرید و انتقال پا جوش نخل از شهرستان خنج و منطقه دشت لار اکیدا جلوگیری شود.

ممنوعیت انتقال پا جوش نخل آلوده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به آلودگی برخی از نخلستان های شهرستان خنج به آفت سر خرطومی حنایی تصریح کرد:این حشره نوعی آفت خطرناک قرنطینه‌ای است که در صورت بی توجهی و کم اطلاعی باغدار و عدم همکاری آنان خسارت های جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

به گفته وی؛ با توجه به مشاهده آلودگی برخی از نخلستان های شهرستان خنج و منطقه دشت لار به این آفت توجه به قوانین قرنطینه‌ای برای جلوگیری از گسترش آن، موثر ترین و مهم ترین ابزار در دسترس باغداران است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شهرستان های گراش و لارستان نیز به این آفت آلوده هستند، اظهار کرد: آفت قرنطینه ای سرخرطومی حنایی از تابستان 96 در چهار قطعه باغ واقع در منطقه دشت لار از توابع قیروکارزین شناسایی  که تا کنون منجر به حذف و انجام اقدامات درمانی در بیش از 236 اصله از نخل ها شده است.

همتی بیان کرد: حشره بالغ از طریق زخم های موجود بر روی تنه نخل وارد درخت شده و شروع به تخم ریزی می کند که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی وعدم مبارزه به موقع می تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

او ابراز کرد: خسارت اصلی این آفت در مرحله لاروی است، لاروها ضمن تغذیه از دسته های آوندی و جوانه مرکزی، کانال هایی در جهت بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه از بافت آوندی درختان حالت تشنگی از خود نشان می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین یاد آوری کرد: در صورت عدم ردیابی و تیمار به موقع، در مراحل بعدی جوانه مرکزی درخت خشک و کج می‌شود که در نهایت منجر به مرگ درخت خرما و سقوط آن خواهد شد. 

بیش از 600 هزار اصله نخل مثمر و غیر بارور در شهرستان قیروکارزین در سطحی بالغ بر 5 هزار هکتار وجود دارد که با تولید 70 هزار تن خرما در سال نقش بسزایی در تولید خرمای استان فارس و اقتصاد کشاورزی این شهرستان به خود اختصاص داده است.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید