Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

خشکه کاری برنج در قیروکارزین حمایت می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: کاشت برنج به صورت خشکه کاری و با آبیاری نواری مورد حمایت جهاد کشاورزی است و نهاده های یارانه دار به آن اختصاص می یابد.

خشکه کاری برنج در قیروکارزین حمایت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با اشاره به پیش رو بودن فصل برنج کاری تصریح کرد: خشکه کاری برنج به عنوان یکی از روش های کشت مستقیم است که قابلیت اجرا در مزارع این شهرستان را دارد.

به گفته وی؛ کشت برنج به صورت غرقابی همانند سال های گذشته با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.

او با یاد آوری اینکه بیش 700 هکتار از اراضی مناطق مختلف این شهرستان سابقه شالی کاری و تولید برنج را دارند، بیان کرد: خشکه کاری راهکاری مهم در رونق و جهش تولید برنج برای دستیابی به جایگاه گذشته قیروکارزین در تولید این محصول ارزشمند خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته برای اولین بار دو هکتار خشکه کاری برنج در قیروکارزین اجرا شده است، اظهار کرد: تولید در این مزارع رضایت بخش بود و مورد اقبال کشاورزان قرار گرفت.

همتی ابراز کرد: خشکه کاری یکی از  روش های ارزشمند در کاهش میزان مصرف آب  و غلبه بر کم آبی ناشی از خشکسالی های اخیر است که موجب کاهش مصرف انرژی و کاسته شدن از زحمت کشاورز نسبت به روش تهیه خزانه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: اجرای آسان مدیریت مزرعه، کاهش زمان مورد نیاز برای کاشت و پیشگیری از کشتهای تاخیری و پیشرفت اقتصاد منطقه از دلایل با اهمیت ترویج خشکه کاری برنج است.

وی افزود: کاهش 40 درصدی هزینه ها، یکنواختی در سبز شدن مزرعه و رسیدن محصول، امکان استفاده از کمباین در زمان برداشت، کاهش آلودگی خاک و آب، بهبود تهویه خاک، کاهش امراض و آفات برنج و بهبود بیلان آبی از دیگر مزایای خشکه کاری برنج است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید