Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

حریق تهدیدی جدی برای مزارع شتوی قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با یاد آوری اینکه سال گذشته بیش از ده مورد حریق در مزارع و باغ های این شهرستان گزارش شده است، گفت: خطر آتش سوزی در مزارع جدی و آمادگی در کنترل حریق های احتمالی برای تمامی کشاورزان و باغداران الزامی است.

حریق تهدیدی جدی برای مزارع شتوی قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی اظهار کرد: کشاورزان ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور ها، گاو آهن و سمپاش ها را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده به کار در محل مزارع مستقر کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش های مناسب سال زراعی جاری سبب رویش  قابل توجه علف های هرز شده است، تصریح کرد: حذف علف های هرز حاشیه مزارع و باغ های مجاور جاده های اصلی از اولویت و حساسیت بیشتری برخوردار است.

همتی خواستار مراقبت تمام وقت کشاورزان از مزارع تا پایان برداشت محصول شد و ابراز کرد: ممنوعیت تردد وسایل نقلیه موتوری غیر ضرور تا پایان برداشت کامل محصولات غله ای در کاهش خطر حریق بسیار موثر است.

به گفته وی؛ شخم زدن علف های هرز حاشیه مزارع و باغات، جمع آوری علف های هرز حاشیه و درون جاده بین مزارع، ایجاد جاده دسترسی در مزارع و  تسریع در جمع آوری محصول از دیگر تدابیر حائز اهمیت در جلوگیری و مهار آتش سوزی مزارع است.

او با بیان اینکه ارائه خدمات آتش نشانی در خارج از محدوه خدمات شهری و درون مزارع برای واحد های آتش نشانی دشوار است، گفت: شهرداری های مناطق مختلف شهری در صورت وقوع حادثه در صورت امکان همکاری خواهند کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اینکه آتش زدن بقایای کاه و کلش پس از برداشت ممنوع و محکومیت قضایی دارد، بیان کرد: کشاورزان به جد از این کار اجتناب کنند، از این رو مراکز جهاد کشاورزی هشدار های لازم را ابلاغ و آموزش های ضروری را به بهره برداران ارائه داده اند.

وی؛ از اقدامات مثمر اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان به منظور پاک سازی و ایمن سازی حاشیه جاده ها از علف های هرز تقدیر کرد و افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده و رعایت نکات ایمنی از طرف عموم فصل برداشت بی خطر سپری شود.

برداشت از مزارع جو، کلزا و گندم از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت، سطح این مزارع بیش از هفت هزار هکتار است.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید