Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

رشد ۱۵ درصدی تولید ماهیان گرمابی در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: تولید و صید ماهیان گرمابی در سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه قبل خود رشد ۱۵ درصدی دارد و به بیش از ۲۸۰ تن رسیده است.

رشد ۱۵ درصدی تولید ماهیان گرمابی در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی با تاکید بر ارزشمندی این محصول در سبد غذایی اقشار متوسط، اظهار کرد: این میزان از صید انواع ماهیان گرمابی مرهون وجود منابع آبی از دریاچه سد سلمان فارسی قیروکارزین و استخر های ذخیره آب دو منظوره است.

این مقام مسئول تصریح کرد: انسجام صیادان در قالب یک تشکل صیادی، بکار گیری روش های نوین پرورش در استخر های دو منظوره، پیروی از دستور العمل های فنی مانند بهبود تغذیه و هوا دهی در استخر های ذخیره از جمله دلایل افزایش تولید در این شهرستان است.

همتی با بیان اینکه امکان جهش تولید ماهیان گرمابی در این شهرستان دور از دسترس نیست، افزود: در حال حاضر تنها 113 استخر دو منظوره در پرورش ماهیان گرمابی فعال هستند که در صورت مشارکت تعداد بیشتری از کشاورزان، میزان تولید افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه فاکتور هایی مانند درجه حرارت آب امکان پرورش ماهیان سرد آبی مثل قزل آلا را در این شهرستان با محدودیت مواجه ساخته است، ابراز کرد: انواع ماهیان گرمابی همچون کپور، آمور، شکاری، لجن خوار، فیتوفاک، سر گنده و سرخو  به وفور در تور صیادان قیروکارزینی پیدا می شود.

به گفته وی؛  پرورش ماهی در استخر های دو منظوره ضمن تولید آبزیان با حداقل مصرف منابع، مانع از رشد جلبک در استخر شده و قسمتی از هزینه های کشاورزان را جبران و سود اقتصادی کشاورز را افزایش می دهد.

قیروکارزین پیشرو در پرورش ماهی در قفس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به اجرای طرح پرورش ماهیان گرمابی در قفس در استخر دو منظوره برای اولین بار در استان فارس توسط بهره بردار نمونه این شهرستان بیان کرد: ترویج و توسعه روش های نوین پرورش ماهی باعث افزایش تولید و کاهش هزینه های آن می شود.

همتی از تلاش های مستمر مدیریت شیلات استان فارس در دستیابی به بهترین عملکرد ها در حوزه آبزی پروری تقدیر کرد و افزود: مروجین پهنه های کشاورزی در ترویج پرورش و مصرف آبزیان با هدایت کارشناسان شیلات تا کنون عملکرد مثبتی دارند.

این مقام مسئول عنوان کرد: علاقه مندان به پرورش ماهیان گرمابی برای دریافت مشاوره های فنی و خرید بچه ماهی به مراکز یا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و اقدام به ثبت درخواست خود کنند. 

گوشت آبزیان از گوشت های سفید بوده و در حال حاضر حدود 20 درصد از سهم پروتئین حیوانی کل جهان از طریق ماهی و آبزیان تامین می شود، ماهی یک منبع غنی از پروتئین به حساب می آید بطوری که در مقایسه با انواع گوشت ها، از نظر کمی بیشترین درصد پروتئین را دارد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید