Iranian Agriculture News Agency

موفقیت پژوهشگر مرکز تحقیقات فارس؛

ثبت گونه‌ای جدید از سخت‌پوستان آبزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس گفت: مهرداد زمان پور پژوهشگر این مرکز موفق به کشف و ثبت یک گونه جدید از سخت پوستان آبزی، به نام "نیفارگوس کیلری " “Niphargus keeleri “شد.

ثبت گونه‌ای جدید از سخت‌پوستان آبزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، ابراهیم زارع تصریح کرد: اکتشاف، شناسایی و نا‌م‌گذاری این گونه در مرکز جهانی نام‌های علمی جانوران (Zoo Bank) صورت گرفت و این مرکز وابسته به موسسه‌ی اسمیتسونین آمریکا (مرجع جهانی نام‌گذاری علمی زیندگان) است.

وی با  اشاره به اینکه ثبت و توصیف کامل آن در مجله‌ی بریتانیایی Journal of Natural History چاپ شد، افزود: در این مرجع، پایگاه حفظ این گونه، موزه‌ی آ‌بزیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس (FAIC) معرفی شده است.

زارع می گوید: تعداد گونه‌های شناخته شده‌ از سخت پوستان آبزی دوجورپا در ایران، تا کنون به حدود 30 گونه می‌رسد که چهار گونه‌ و یک زیرگونه آن از جنس "گاماروس"  پیش از این، توسط این استادیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس،کشف، شناسایی و نام‌گذاری کرده است.

به گفته وی؛ معرفی آمفی پودهای ایران و کلید شناسایی دوجورپایان آب شیرین ایران نیز، از تالیفات این پژوهشگر است.

سخت پوستان آبزی از اجزای مهم شبکه‌ غذایی اکوسیستم هستند که از مواد آلی پوسیده تغذیه کرده و خود نیز، خوراک ماهی‌ها، پرندگان و دیگر مهره‌داران می‌شوند. این جانداران، نقش مهمی در جابجایی مواد و برقرارکردن تعادل در زیست‌بوم‌های آبی خرد و کلان دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید