Iranian Agriculture News Agency

آغاز سومین مرحله احیاء و مرمت "قنات دومن و نیم" خرامه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه از آغاز سومین مرحله احیاء و مرمت "قنات دومن و نیم" با هزینه کرد ۹۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال از محل کمک‌های فنی و اعتباری ملی و مشارکت ۱۵ درصدی ذی‌نفعان در این شهرستان خبر داد.

آغاز سومین مرحله احیاء و مرمت "قنات دومن و نیم" خرامه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، کاووس همتی گفت: این عملیات شامل طوقه چینی، کول گذاری، بغل بری، پیشکار زنی، ترمیم میله چاه و لایروبی قنات خواهد بود.

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت ساماندهی و احیای قنوات، افزود:  در زمان‌های گذشته ۶۰۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی شهر خرامه و سجل آباد به وسیله رشته "قنات دو من ونیم" مشروب می‌ شد.

به گفته وی؛ این قنات با ۶ حلقه چاه و یک مادر چاه با نام محلی فولادی  در حال حاضر ده لیتر در ثانیه آبدهی دارد انتظار می رود در پایان طرح ، این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

همتی تصریح کرد: قنات به عنوان یک گنجینه ارزشمند ملی و باستانی علاوه بر تامین آب کشاورزی و آشامیدنی زمینه ساز همبستگی و مشارکت اجتماعی در جامعه خواهد بود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرامه قنات را از دستاوردهای فرهنگی و تکنیکی ایرانیان در استحصال و انتقال آب زیرزمینی برشمرد و ابراز کرد: حفاظت و نگهداری از قنوات تقویت شاخص‌های توسعه پایدار روستایی را به دنبال دارد.

شهرستان خرامه دارای ۱۴ رشته قنات است که از این تعداد چهار رشته قنات دو من و نیم، بیدزرد، آب شور و احمد آباد فعال است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید