Iranian Agriculture News Agency

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی فارس:

عزم جدی در نهضت گلخانه ای ایجاد شده است

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی شعبه فارس با بیان اینکه توسعه گلخانه ها با توجه به شرایط اقلیمی، خشکسالی و بحران آب در کشور برای عبور از کشاورزی سنتی به علمی و تامین امنیت غذایی راهگشا بوده، گفت: در حال حاضر عزم جدی برای گسترش کشت های گلخانه ای در استان فارس شکل گرفته است.

عزم جدی در نهضت گلخانه ای ایجاد شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، فرهاد شریفی دوشنبه پنجم اسفند ماه در سفر به این شهرستان در جمع سرمایه گذاران بخش کشاورزی افزود: استان فارس پیشرو در نهضت گلخانه ای و مبتکر طرح های متنوعی مانند شهرک های گلخانه ای خوشه ای است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هدف از سفر به قیروکارزین رایزنی برای توسعه شهرک های گلخانه ای است،  تصریح کرد: این شهرستان با وجود شرایط اقلیمی مناسب از توانمندی بالقوه ای در توسعه گلخانه ها برخورار بوده و بستر عالی  برای افزایش سطوح زیر کشت محصولات گلخانه ای فراهم است.

به گفته وی، هزینه گرمایش بسیار پایین در فصول سرد در قیروکارزین به دلیل درجه حرارت منطقه این امکان را میسر می کند که بتوان محصول خارج از فصل بسیار خوبی به منظور صادرات به کشور های بسیار سرد تولید و عرضه کرد.

شریفی از وجود سد سلمان فارسی قیروکارزین به عنوان منبع تامین آب با کیفیت برای سرمایه گذاران طرح های شهرک های گلخانه ای نام برد و اظهار کرد: از دیر باز وضعیت عملکرد در واحد سطح کشاورزان این شهرستان نشان داده است که کشاورزان منطقه از تجربه و دانش فنی خوبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به تصویب طرح شهرک گلخانه ای هزار هکتاری در سند توسعه شهرستان قیروکارزین بیان کرد: در صورت تحقق این طرح، تحول عظیمی در اقتصاد کشاورزی جنوب فارس و کشور رخ خواهد داد که برآورده شدن آن نیازمند همکاری و تعامل عمیق تمامی دستگاه های مرتبط است. 

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی شعبه فارس با یاد آوری اینکه به منظور احداث گلخانه ها تسهیلات بسیار ارزان قیمت با نرخ هفت درصد از محل اعتبارات تبصره 18 پرداخت می شود، گفت: بانک کشاورزی نیز در پرداخت این تسهیلات و تامین وثایق آن بسیار فعالانه و آسان رفتار می کند.

او تشکیل تعاونی گلخانه داران شهرستان را به منظور تامین بذر، کود و دیگر نهاده ها و ورود در امر صادرات محصولات تولیدی اعضا را بسیار مثمر و راهگشا دانست و افزود: در موازات صنعت گلخانه باید زنجیره های ارزش شکل بگیرد.

به گفته وی، زنجیره ارزش شامل صنایع درجه بندی، بسته بندی، سردخانه، کارخانه های فرآوری مانند شوری، ترشی یا رب محصولات کشاورزی می باشد که سیاست دولت بر این است تا هیچ محصول تولیدی بدون ارزش افزوده از چرخه خارج نشود و سود حاصل به جیب کشاورز سرازیر شود.

شریفی در ادامه سفر خود به قیروکارزین ضمن دیدار با علی محمد کریمی فرماندار شهرستان از اراضی مورد درخواست تعدادی از سرمایه گذاران به منظور احداث شهرک های گلخانه ای 50 هکتاری بازدید کرد.

 احداث واحدهای گلخانه ای در مقیاس های مختلف، صرف نظر از مزایایی که در افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب دارد، می تواند زمینه ساز افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح، ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای مردم باشد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید