Iranian Agriculture News Agency

کشاورز مرودشتی از موفقیت خود می گوید

الگوی کشت چند محصولی را در دستور کار قرار دادم

تولید گندم با عملکرد حدود 10 تن در هکتار، جو بهمن پاکوتاه با عملکرد 11 تن در هکتار،گوجه فرنگی با عملکرد 160تن در هکتار، پیاز 100 تن در هکتار، سیب زمینی 75 تن در هکتار از تجربیات موفق یکی از کشاورزان پیشرو شهرستان مرودشت است.

الگوی کشت چند محصولی را در دستور کار قرار دادم

خالق سجادیان 46 ساله دارای دو فرزند دختر با تحصیلات ابتدایی از کشاورزان پیشرو بخش سیدان مرودشت در زمینه باغداری، کشاورزی ،گلخانه و دامپروری فعالیت می کند و در گفتگو با ایانا از دلایل موفقیت، برنامه‌ها و چالش‌ها سخن می‌گوید. 

در چه بخشی از حوزه کشاورزی فعالیت دارید ؟

20 هکتار زمین زراعی، یک هکتار باغ ( انار، زردآلو و هلو)، یک مجموعه دامداری 2000 متری گوسفند نژاد رومانف و یک واحد 500 متری گلخانه که نشای سبزی و صیفی تولید می کنم.

عامل موفقیت شما در زمینه فعالیت کاری چیست شرح دهید ؟

توکل به خدا و پشتکار فراوان ، مدیریت صحیح، استفاده از کودهای دامی در زراعت صیفی، استفاده از کمپوست در زراعت شتوی، مبارزه بیولوژیک با آفات کرم گلوگاه انار در باغ  و مینوز گوجه فرنگی، استفاده از تجربه مهندسین کشاورزی، استفاده از روش های نوین آبیاری مانند آبیاری تیپ (بارانی و مه پاش در مزارع) و استفاده از تجربیات کشاورزان پیشرو و موفق سراسر کشور است.

چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید ؟

از سال 1369 ، فعالیت در حوزه کشاورزی را آغاز کردم و بعد با توسعه کشاورزی و موفقیت در این حوزه با احداث باغ، دامداری و گلخانه فعالیت خود را گسترش دادم .

با توجه به خشکسالی های اخیر چه راه کاری برای هر چه بهتر انجام شدن فعالیت های کشاورزی مد نظر شماست؟

استفاده از روش های نوین آبیاری به عنوان مهمترین راهکار، استفاده از بذور زودرس، کشت گیاهان کم آب بر مانند زعفران،کشت گیاهان دارویی، احداث استخرهای پلیمری به منظور ذخیره آب باران از جمله راهکارهای پیشنهادی است. من به منظور تامین آب مورد نیاز گلخانه خود از آب باران  ذخیره شده دراستخر استفاده می کنم.

چه مشکلات و چالش هایی در زمینه شغلی شما وجود دارد ؟

گرانی نهاده ها، عدم اختصاص تسهیلات کم بهره به بهره برداران، عدم تنظیم بازار فروش از چالش های پیش رو است و در سال جاری نیز به دلیل عدم تنظیم بازار گوجه فرنگی،پیاز و سیب زمینی در زمان برداشت دچار افت قیمت شدید شد و متضرر شدیم.

آیا صنایع تبدیلی در حوزه فعالیت شما لازم است و در منطقه وجود دارد ؟

بله قطعا وجود صنایع تبدیلی در تعادل بازار نقش مهمی دارد.در بخش  سیدان حدود 41 صنایع تبدیلی از جمله کارخانه های رب گوجه و شوری ترشی  وجود دارد. عدم وجود سردخانه برای ذخیره محصول در حوزه کشاورزی  از جمله مشکلات است.

بازار چه نقشی را در زمینه فعالیت کشاورزی شما دارد ؟

با فروش خوب و بازار مناسب علاوه بر سود بالا، انگیزه برای کشاوز دوچندان می شود  و سال بعد با اشتیاق بیشتری کشت را انجام می دهد در صورت عدم بازار مناسب کشت محصول تحت تاثیر قرار می گیرد عرضه و تقاضا در بازار دچار نوسان می شود.

به عنوان یک کشاورز پیشرو تجربیات خود را در زمینه فعالیت خود شرح دهید و چه توصیه ای برای افرادی دارید که در زمینه شغلی شما فعالیت می کنند؟

کشت ارقام جدید گندم بذری از جمله کشت گندم بذری رقم NS برای اولین بار در مرودشت که تا 15 تن در هکتار نیز عملکرد دارد.

تولید گندم با عملکرد حدود 10 تن در هکتار در حالی که متوسط عملکرد گندم منطقه 6 تن در هکتار است، تولید جو بهمن پاکوتاه با عملکرد 11 تن در هکتار در مقایسه با متوسط عملکرد 4.2 تن در هکتار در منطقه از رکوردهای موفق من بود.

متوسط گوجه فرنگی در منطقه 70تن، سیب زمینی 50تن و پیاز 70تن در هکتار بود که من موفق به تولید گوجه فرنگی با عملکرد 160تن، سیب زمینی 75 تن و پیاز 100 تن در هکتار شدم.

با هدف جلوگیری از متضرر شدن در نوسانات بازار، الگوی کشت چند محصولی را در دستور کار قرار دادم و در هر سال زراعی  محصولات گندم، جو، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز را کشت می کنم که در صورت متضرر شدن در یک محصول سود حاصل از محصول دیگر خسارت وارده را جبران کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید