Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس:

کشاورزان خطر حمله ملخ صحرایی را جدی بگیرند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه هجوم دستجات ملخ صحرایی سال جاری دیرتر و با گستردگی و تعداد بیشتر از سال گذشته شروع شده، گفت: با توجه به مرحله رشدی مزارع گندم، کلزا و شتوی جات این استان، امکان خسارت بسیار زیادی به مزارع وجود دارد از این رو همه بهره‌برداران عزیز باید خطر حمله ملخ را جدی بگیرند و بلافاصله به محض رویت اطلاع رسانی کنند.

کشاورزان خطر حمله ملخ  صحرایی را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی قاسمی در"ستاد بحران ملخ سازمان جهاد کشاورزی استان فارس" ابراز کرد:  ملخ های صحرایی روز جمعه دوم اسفند ماه، هجوم گسترده ای از کشور عربستان به استان بوشهر داشتند و با توجه به اینکه این هجوم نسبت به سال گذشته بسیار گسترده تر و استان فارس همجوار با استان بوشهر است، نیاز به فراهم کردن تمهیدات لازم  برای مقابله با ملخ داریم و به استان بوشهر نیز چون در خط مقدم قرار دارد، کمک خواهیم کرد.

به گفته وی، ملخ صحرایی در حال حاضر به سه شهرستان جنوبی استان فارس  مهر، لامرد و بخشی از لار حمله کرده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به تجربه خوب سال گذشته استان فارس در مبارزه با ملخ، یادآور شد: این سازمان آمادگی کامل برای مقابله با ملخ را دارد و چهارچوب کلی کار، وظایف دستگاه‌های ذی مدخل مشخص و کارشناسان و‌مدیران معین و امکانات شهرستانی به خوبی پیگیری شده است.

قاسمی با بیان اینکه سم لازم برای مبارزه اولیه با ملخ صحرایی خریداری شده و  به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: انتظار این است نظیر سال گذشته کشاورزان عزیز با انسجام و عزم جدی از تمامی امکانات در اختیار به منظور مبارزه با ملخ استفاده کنند.

وی به هماهنگی با شرکت پخش فرآورده های نفتی به منظور تامین سوخت مورد نیاز تراکتورداران  اشاره کرد و افزود: همه دستگاه‌های وابسته به جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌هایی که عضو ستاد بحران شهرستان ها و استان ها هستند همکاری لازم  را با کشاورزان عزیز در امر مبارزه خواهند داشت.

آمادگی مبارزه با ملخ را داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: علاوه بر سه شهرستان آلوده که به طور ویژه پایش می شوند، در 14 شهرستانی که سال گذشته دستجات ملخ مشاهده شده آمادگی لازم برای مبارزه با ملخ را داریم.

 وی افزود: دو آمادگاه مبارزه با ملخ سال گذشته در لامرد و شیراز مهیا شده و کلیه امکانات اعم از ماشین های شاسی دار، سمپاش ها در این مکان ها متمرکز شده که به فراخور نیاز در اختیار شهرستان‌های مختلف قرار می‌گیرد.

قاسمی اظهار کرد: فرودگاه‌های سمپاش از سال گذشته آماده شده بود که در صورت امکان مبارزه هوایی  انجام می شود اما ملخ ها غالباً در مناطق صعب العبور ریزش دارند که با استفاده از تراکتور و ماشین های شاسی بلند سمپاشی را انجام خواهیم داد.

او می گوید: بیشترین پهپاد سم پاش در استان فارس  وجود دارد که در صورت نیاز برای مبارزه با ملخ استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد:  به منظور مبارزه با ملخ هفت میلیارد تومان اعتبار برای سال پیشرو پیش بینی شده است  که با توجه به ضرورت مبارزه با ملخ، از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تقاضا داریم این اعتبار تامین شود.

قاسمی تاکید کرد: کشاورزان عزیز به محض رؤیت دسته‌جات ملخ،  از طریق شماره 09018396744  اطلاع‌رسانی ‌کنند تا همکاران حفظ نباتات حضور پیدا کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید