Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین:

مدیریت ملخ صحرایی نیازمند بسیج همگانی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به هجوم دستجات بزرگ ملخ صحرایی به شهرستان های جنوبی فارس و همجوار " مُهر و لامرد" گفت: چارت ردیابی و مبارزه با ملخ صحرایی در این شهرستان تشکیل شد که کنترل و مدیریت این آفت نیازمند بسیج همگانی کشاورزان و بخش دولتی است.

مدیریت ملخ صحرایی نیازمند بسیج همگانی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی در پایان جلسه اضطراریی که به همین منظور تشکیل شد، افزود: دو اکیپ تخصصی عملیات پایش مناطق حساس و پُر خطر شهرستان در منطقه‌های "رودخانه باز و بو علی هنگام" مجاور با شهرستان جنوبی را آغاز کرده اند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شناسایی سریع دستجات خطرناک ملخ صحرایی جز با همکاری عموم مردم و کشاورزان مُیسر نیست، تصریح کرد: مردم شریف و کشاورزان همگام در صورت مشاهده هر گونه گروه های ملخ ساکن یا در حال پرواز مراتب را به صورت تلفنی یا حضوری به نزدیک ترین مراکز جهاد کشاورزی  اطلاع دهند.

به گفته وی، هیچ محصول زراعی یا باغی از خطر هجوم و خسارت ملخ صحرایی مصون نیست از این رو کشاورزان و باغداران نسبت به بازدید مزارع و باغات خود حداقل در دو نوبت صبح و عصر اقدام کنند همچنین به منظوره مبارزه، سمپاش های خود را سریعا سرویس و آماده به کار کنند.  

همتی اظهار کرد: این مدیریت تمامی اقدامات لازم برای مبارزه موثر و سریع با این آفت را در دستور کار خود گذاشته و در صورت رسیدن به وضعیت هشدار سریعا از طرق مقتضی به وسیله اداره روابط عمومی اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به وجود سه دستگاه سمپاش توربولاینر در شهرستان گفت: رایزنی های لازم در راستای به کار گیری این دستگاه ها و دیگر ادوات مورد نیاز انجام شده است که تمامی مسائل پیش رو در جلسه آتی مدیریت بحران شهرستان به ریاست فرماندار بررسی و بازبینی خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با یاد آوری اینکه این شهرستان از فروردین ماه سال جاری با آفت ملخ صحرایی مواجه بوده است، بیان کرد: در فصول بهار و تابستان گذشته تجربه موفق مدیریت ملخ صحرایی در بیش از 3 هزار هکتار از اراضی زراعی و ملی شهرستان با کمترین میزان خسارت به دست آمده است.

بارندگی های مناسب پائیز، مراتع غنی، سطوح سبز مزارع غلات، باغات وسیع و نزدیکی به دریا همگی قیروکارزین را منطقه مستعدی برای هجوم آفت ملخ صحرایی در جنوب کشور کرده که می طلبد تمامی مردم و دستگاه های ذی مدخل آمادگی لازم برای مبارزه با این آفت ویرانگر داشته باشند.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید