Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

تراکم آفت سن در مزارع گندم در مرحله هشدار است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به تشکیل و آغاز به کار شبکه مراقبت سن گندم در این شهرستان گفت: تراکم آفت سن گندم در مزارع گندم آبی نسبت به سال قبل بالاتر و در مرحله هشدار است.

تراکم آفت سن در مزارع گندم در مرحله هشدار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی در حاشیه هشتمین جلسه ستاد محصولات شتوی این شهرستان افزود: با توجه به اطلاعات جمع آوری شده از مزارع گندم و تصمیم گیری این ستاد، اطلاع رسانی های عمومی و تقدیم فرم هشدار به کشاورزان به منظور مبارزه سریع با آفت سن گندم در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: سن گندم مهم ترین عامل خسارت زا در کشت گندم و جو است که ردیابی آن اهمیت بسیاری دارد از این رو شبکه مراقبت سن گندم در قالب چهار اکیپ و با بهره گیری از 18 نفر کارشناس به منظور ردیابی و تعیین تراکم سن در مزارع فعال شده است.

وی ابراز کرد: بر اساس برآورد های انجام شده، عملیات سمپاشی علیه سن مادری از ابتدای اسفند ماه آغاز و تا اواخر ماه ادامه می‌یابد.

به گفته وی، به دلیل اهمیت مبارزه با سن مادری در مزارع کشاورزان آمادگی لازم را برای مبارزه با این آفت در مزارع گندم و جو داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: مبارزه با سن غلات امسال باید با جدیت و نظارت بیشتر توسط مدیران پهنه و کشاورزان  انجام شود تا  درصد سن زدگی گندم  نسبت به سال های گذشته کاهش یابد و محصول با کیفیت تری تحویل مراکز خرید شود .

همتی از کشاورزان درخواست کرد: با شبکه مراقبت سن غلات هماهنگی لازم را داشته باشند و سمپاشی سن در مزارع را با توجه به اطلاعیه و هشدار های صادر شده توسط شبکه مراقبت به موقع انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد:کنترل آفت فراگیر سن غلات می تواند در تولید محصول سالم،  افزایش عملکرد محصول و کاهش این آفت در سال بعد نقش موثری داشته باشد.

در سال زراعی جاری بیش از 6 هزار هکتار از مزارع شهرستان قیروکارزین به کشت گندم و جو به صورت آبی و دیم اختصاص یافته که این عدد بالغ بر 10 درصد اراضی قابل کشت این شهرستان می باشد از این رو مدیریت و کنترل آفت سن از حساسیت و اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.

قیروکارزین در 169 کیلو متری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید