Iranian Agriculture News Agency

استاندار فارس تاکیدکرد:

ضرورت دانش بنیان کردن کشاورزی و ایجاد زنجیره‌های تولید

استاندار فارس گفت: کشاورزی در فارس یکی از بخش های دیرپایی است که مردم در آن تجربه خوبی را اندوخته و به عنوان طلایه دار امنیت غذایی کشور مطرح بوده و هستند.

ضرورت دانش بنیان کردن کشاورزی و ایجاد زنجیره‌های تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عنایت الله رحیمی روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه در آئین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه کشاورزی به عنوان یکی از بخش های اساسی اقتصاد کشور در زمینه های تولید مواد غذایی، ارزش افزوده اقتصادی و در بُعد ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: این مجموعه برای استان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و دارای پتانسیل ها، توانمندی ها و فرصت هایی و نیز با تهدیداتی مواجه است.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی به سمت و سویی باشد که با استفاده بهتر  از توانمندی ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، افزود: وجود اراضی حاصلخیز، اقلیم معقول و مطلوب، تجربه خوب مردمان این سرزمین در قالب اندوخته های تجربی که در طول حیات بخش کشاورزی توانستند دوام داشته باشند، نیروی انسانی فعال و علاقه مند در بخش کشاورزی، وجود یکی از قطب های علمی کشور در قالب دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، همگی از توانمندی های بخش کشاورزی استان فارس است.

رحیمی، شرکت های دانش بنیان که در دولت تدبیر و امید یک رشد چند برابری را داشته و می تواند در خدمت بخش کشاورزی قرار بگیرد از پتانسیل های این استان برشمرد و بیان کرد: ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی در قالب کمباین و تراکتور و امثال آن که در واقع در خدمت کشاورزان این استان قرار گرفته و سایر استان ها را نیز پوشش می دهد از دیگر پتانسیل های استان فارس است.

او از آب به عنوان اولین محدودیت های بخش کشاورزی که قطعا باید برای غلبه بر این موضوع اقدامات علمی و عملی لازم را انجام بدیم نام برد و ابراز کرد: از جمله تهدیدات دیگر قطعه قطعه شدن و خرد شدن اراضی زراعی در اثر قانون وراثت است که طبیعتا هر چه خرد تر شود امکان استفاده از علم جدید، مکانیزاسیون و ابتکارات جدید را کاهش می دهد.

استاندار فارس به سنتی عمل کردن و نرفتن به سمت و سوی علم و دانش و تکنولوژی جدید، استفاده بیش از حد از سموم دفع آفات و کودهای کشاورزی و تغییر کاربری های غیر مجاز به عنوان دیگر تهدیدات بخش کشاورزی اشاره کرد.  

وی استفاده از کشاورزی دانش بنیان را یکی از راهکار های اساسی مقابله با تهدیدات نام برد و اظهار کرد: استفاده از نتایج تحقیقات کارشناسان و متخصصین بخش کشاورزی در این زمینه قطعا اثرگذار است.

رحیمی گفت: افزایش بهره وری و کاهش هزینه از آیتم ها و فاکتورهای اساسی است که کشاورزان نمونه ما در زمینه کشاورزی با مقیاس های قابل اندازه گیری حتما به آن توجه دارند و از همه مهمتر ایحاد زنجیره های تولید است که موجب ارزش افزوده و اشتغال شده و  فرصت استفاده از متخصصین را برای ما ایجاد می کند .

استاندار فارس با اشاره به اینکه فعالین بخش کشاورزی این استان در سطح ملی نیز درخشیده و توانسته اند به عنوان کشاورزان نمونه مطرح شوند، افزود: بسیار موجب خرسندی است که در بخش کشاورزی که در گذشته بیشتر از آقایان اسم برده می شد اما امروز می بینیم کسانی که مقام های ملی و استانی دارند از بانوان نیز هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید