Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان تات کشور گفت:

خلاقیت و نو آوری لازمه رشد کمی و کیفی در کشاورزی

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور برلزوم توجه بیشتر به خلاقیت و نوآوری از سوی کشاورزان خصوصا در شیوه‌های نوین کشاورزی تاکید و آن را لازمه رشد کمی و کیفی در این عرصه دانست.

خلاقیت و نو آوری لازمه رشد کمی و کیفی در کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، علی‌اکبر مویدی روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن ماه در آئین سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی استان فارس، با بیان اینکه افزایش تولید بخش کشاورزی خصوصا در اراضی تحت مدیریت کشاورزان نمونه استان فارس به واسطه ارتباط موثر آنها با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی محقق شده است، گفـت: کسانی به خوبی می‌توانند از دانش روز استفاده کنند که آمادگی پذیرش امور خلاقانه و نوآوری در کشاورزی پیشرفته را داشته باشند.

وی تصریح کرد: ارج نهادن به تلاش قهرمانان تولید تنها یکی از وظایف ماست و وظیفه اصلی ما شنیدن و اجابت مطالبات کشاورزان است.

او افزود: شاید برخی خیلی علاقمند نباشند که کشاورزان در حضور مسئولان صحبت کنند، چون نگران هستند، اما امروز در این آئین تعدادی از آنها و نمایندگانشان صحبت کردند و این دلیلی بر فرهیختگی استان فارسی‌هاست.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور بیان کرد: اگرچه در سال‌های پس از انقلاب تاکنون بخش کشاورزی درگیر مشکلاتی بوده، اما امروز در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب از رشد بسیار بالایی برخوردار است.

مویدی خاطرنشان کرد: علی‌رغم محدودیت‌های بسیار اقتصادی و مالی، نظام در چهار دهه گذشته به ارتقای امنیت غذایی با تکیه بر تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات، اهتمامی ویژه داشته است.

او با بیان اینکه در ابتدای انقلاب کل تولید محصولات کشاورزی کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن بوده اما امروز به بیش از ۱۲۵ میلیون تن رسیده است، عنوان کرد: سهم بخش کشاورزی از تولید ناخلص ملی از ۵.۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و در بسیاری از بخش‌های دیگر مانند زراعت از رشد ۴ برابری با تولید ۸۴ میلیون تن برخوردار شده‌ایم.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه در تولید محصولات باغی رشد ۵۱۵ درصدی و در دامی نیز  رشد بسیار قابل توجهی داشته‌ایم که نشان از نقش کشاورز، تولید کننده و حامیان آنها دارد، گفت: امروز ما اگرچه به نسبت بسیاری از کشورها ممکن است کشاورزی پیشرفته‌ای نداشته باشیم اما وضعیت بدی هم نداریم و پیشرفت‌های بسیار زیادی طی این سال‌ها داشته‌ایم.

مویدی در بخش دیگری از سخنان خود نقش اول پایداری در حوزه کشاورزی را متوجه کشاورزان دانست و بر نقش کشاورزی آینده که بر پایه کشاورزی دانش بنیان بنا نهاده شده اشاره کرد و گفت: بسیاری از کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت وابستگی خود را از منابع پایه به سمت وابستگی به دانش و اطلاعات روز برده‌اند.

او گفت: کشاورزی دانش بنیان سه رکن اصلی دارد و بر پایه نظام تحقیقات، دانش و اطلاعات و نوآوری استوار است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور عنوان کرد: اتحادی که در قطب اصلی کشاورزی کشور "استان فارس" وجود دارد، عامل موفقیت و پایداری آنها در بخش کشاورزی را سبب شده است.

وی اظهار کرد: تولید کنندگان استان فارس پذیرش خوبی نسبت به راهکارهای علمی و فن آوری های نوین دارند و همین موضوع سبب شده کشاورزی این استان بعنوان یک قطب اصلی و یک کشاورزی پیشرفته نسبت به بسیاری از استان های کشور باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید