Iranian Agriculture News Agency

مسئول روابط عمومی دامپزشکی فارس

تکذبیه وجود بیماری شاربن در شهرستان کوار

بیماری شاربن یا سیاه زخم از بیماری های مشترک انسان و تعداد زیادی از حیوانات است که البته در حیوانات شایع تر و در انسان کمتر و عامل بیماری باکتری باسیلوس آنتراسیس است در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی تحت عنوان تلفات دام در شهرستان‌ کوار، پخش شده است.

تکذبیه وجود بیماری شاربن در شهرستان کوار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس گفت: با بررسی  به عمل آمده از گذشته تا  به امروز  بیماری شاربن در شهرستان کوار مشاهده نشده است.

احمدرضا زارع با بیان اینکه شهرستان کوار با دارا بودن ۳۵ هزار راس دام سنگین، یکی از مراکز عمده پرورش دام  در استان فارس است، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۱۴ هزار راس مربوط به روستای فتح آباد و دو روستای مجاور آن می باشد که پرورش و نگهداری دام در روستاهای مذکور به شیوه سنتی است.

به گفته وی؛ با توجه به پرواری بودن این دام ها، طبیعتا ورود و خروج دام به تعداد زیاد صورت می گیرد و در پرورش دام به شیوه سنتی و با تراکم بالا در یک منطقه روستایی احتمال تلفات به دلایل مختلف وجود دارد.

زارع افزود: از آنجایی که واحدهای سنتی پرورش دام فاقد مکان مناسب به منظور دفن لاشه  دام های تلف شده می باشد، به همین منظور و با پیگیری های صورت گرفته از سوی اداره دامپزشکی شهرستان کوار و با همت دهیاری روستاهای مذکور، مکانی جهت دفن بهداشتی لاشه دام ها در نظر گرفته شده است.

این مسئول بیان کرد: متاسفانه برخی دامداران لاشه گاوهای تلف شده را در خارج از محل تعیین شده رها می کنند.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اظهار کرد: متاسفانه برخی دامداران لاشه دام های تلف شده را در خارج از محل تعیین شده رها  و ارتباط دادن  لاشه ها به تلفات ناشی از بیماری شاربن تکذیب می شود.

زارع تاکید کرد: با بررسی به عمل آمده از گذشته تا  به امروز  بیماری شاربن در شهرستان کوار مشاهده نشده  و ضمن اینکه همین تعداد لاشه های موجود نیز با نظارت اداره دامپزشکی شهرستان کوار و همکاری مسئولین دهیاری به روش بهداشتی معدوم سازی و دفن شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید