Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

کنترل خردل وحشی در کلزا نوید بخش توسعه کشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از تهیه دستورالعمل بومی مدیریت و کنترل علف هرز خردل وحشی در مزارع کلزا تو سط کارشناسان حفظ نباتات این شهرستان خبر داد.

کنترل خردل وحشی در کلزا نوید بخش توسعه کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی گفت: علف هرز خردل وحشی در مزارع یکی از اصلی ترین موانع توسعه کشت کلزا بوده که سمپاشی آن با سم "گُل" به میزان 40 تا 50 سی سی در هکتار با سمپاش "توربولاینر" و در مرحله رشدی 8 تا 10 برگی کلزا موثر واقع شده است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به نوع سمپاش مورد استفاده تاثیر سوء سم گُل بر روی کلزا به حداقل میزان ممکن رسیده و صرفا در بعضی از بوته های گیاه کلزا مشاهده می شود.

به گفته وی، در این آزمایش علف هرز پنیرک نیز به خوبی کنترل و از بین رفته است.  

همتی تصریح کرد: این آزمایش در بزرگترین مزرعه کلزای استان فارس به مساحت 106 هکتار در قیروکارزین طراحی و اجرا شده است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین اظهار کرد: رعایت مسائل مدیریتی در کاشت محصول مانند استفاده از میزان بذر توصیه شده " سه تا چهار" کیلوگرم در هکتار  و تراکم مناسب بوته در مزرعه در مثمر بودن سمپاشی علیه خردل وحشی تاثیر بسزایی دارد.

وی ابراز کرد: سطح کلزا در قیروکارزین با بیش از 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 588 هکتار رسیده است که با توجه به نتایج حاصل از این آزمایش پیش بینی می شود در سنوات آتی افزایش بیشتری داشته باشد.

علف کش گُل یا اکسی فلورفن عمدتا از طریق اندام های هوایی گیاه و مقداری نیز توسط ریشه جذب شده و  سبب ایجاد کلروز، نکروز، خشک شدن اندام های علف هرز و در نهایت مرگ آن می شود که این علائم در شرایط شدت نور سریع تر روی می دهد.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید