Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

رشد 3 برابری دیم کاری در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به بارش های مناسب جوی در سال زراعی جاری در این شهرستان گفت: سطح زیر کشت گندم و جو دیم نسبت به سال گذشته افزایش بیش از سه برابری دارد.

رشد 3 برابری دیم کاری در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی افزود: با آغاز بهمن ماه کاشت گندم و جو در این شهرستان به پایان رسیده و بر اساس آمار های حاصل از پایش مناطق مختلف بیش از 252 هکتار گندم دیم و بالغ بر 2300 هکتار جو دیم کشت شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم در قیروکارزین بیش از 3500 هکتار است که عملیات کاشت در 60 درصد از سطح این مزارع به شکل مکانیزه انجام شده است.

به گفته وی، کاهش تا ۵۰ درصد در مصرف بذر، افزایش کیفیت محصول، ارتقای راند مان آبیاری  و کاهش ضایعات در فصل برداشت از مهم ترین مزایای کشت مکانیزه محصولات زراعی است. 

همتی اظهار کرد: 443 تن انواع بذور گواهی شده گندم شامل ارقام چمران 2، مهرگان و سیروان توسط شرکت های تعاونی و عاملین بخش خصوصی در بین کشاورزان توزیع و مابقی بذور مورد نیاز از محل خود مصرفی تامین شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: اراضی این شهرستان در 18 پهنه تقسیم بندی و تفکیک شده است که کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی توسط مدیران هر پهنه دقیقا مدیریت و کنترل می شود.

وی ابراز کرد: کلیه گندم کاران به منظور فراهم شدن امکان خرید تضمینی محصول در فصل برداشت باید نسبت به اعلام دقیق اطلاعات فردی  و ثبت آن در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی اقدام کنند.

همتی اعلام کرد: با توجه به احتمال بروز حوادث غیر مترقبه مانند سرمازدگی، سیل، تگرگ و طوفان تنها مرجع جبران خسارت برای کشاورزان صندوق بیمه محصولات کشاورزی است از این رو با مراجعه به شرکت های بیمه گر و عقد قرار داد "بیمه هزینه تولید"، امنیت تولید در مزارع خود را تضمین کنند.

پیش بینی می شود در پایان فصل برداشت بیش از 15 هزار تن محصول از مزارع گندم و جو شهرستان قیروکارزین تولید و تحویل مراکز خرید تضمینی شود.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید