Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

آمارگیری هزینه تولید در قیروکارزین آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از آغاز طرح آمارگیری از هزینه تولید محصولات عمده زراعی در این شهرستان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

 آمارگیری هزینه تولید در قیروکارزین آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مهدی همتی گفت: این طرح توسط مدیران پهنه در 19 روستا و آبادی این شهرستان اجرا و تا پایان بهمن ماه ادامه خواهد داشت و اطلاعات جمع آوری شده برای برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت برآورد هزینه‌‌های انجام شده برای محصولات مختلف در سیاست¬ های قیمت گذاری و ارزیابی اقتصادی محصولات کشاورزی، افزود: این طرح هرساله در کل کشور با مراجعه مستقیم به بهره‌ برداری‌ های نمونه و از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسش‌ نامه ‌های مربوطه انجام می شود. 

همتی تصریح کرد: هدف از اجرای طرح آمارگیری از هزینه تولید محصولات زراعی؛ برآورد هزینه تمام شده یک کیلوگرم از محصولات زراعی، برآورد متوسط هزینه یک هکتار از محصولات زراعی به تفکیک مراحل مختلف کشت و برآورد متوسط میزان استفاده از منابع مختلف آب برای آبیاری مزارع است. 

به گفته وی؛ ارزیابی ارزش محصول اصلی و محصولات فرعی،  برآورد درصد استفاده از ماشین -های کشاورزی  به تفکیک نوع عملیات و متوسط هزینه آب و زمین در یک هکتار از محصولات زراعی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بیان کرد: اقلام اطلاعاتی به دست آمده از این طرح نقش ویژه ای برای تصمیم گیری مسئولین درتجزیه و تحلیل های اقتصادی درون مزرعه همچنین ترغیب بهره برداران به کشت و توسعه محصولات و سیاست گذاری در راستای تولید بیشتر دارد.

قیروکارزین دارای بیش از هفت هزار بهره بردار بخش کشاورزی بوده و  بالغ بر 40 نوع محصول زراعی شامل گندم، جو، کلزا، برنج، کنجد، لوبیا و ذرت در این شهرستان کشت می شود. 

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید