Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه‌کاران داراب در گفت‌وگو با ایانا

پنبه را طلای سفید می‌دانم

مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه‌کاران داراب گفت: حدود ۴۰ سال مأنوس بودن با زراعت پنبه و کار کردن مستقیم در تشکل این محصول باعث شده که علاوه بر کسب تجربیات علاقه مندی زیادی به این محصول داشته باشم و پنبه را به حق طلای سفید می دانم.

پنبه را طلای سفید می‌دانم

گفتگوی محمد علی انصاری کشاورزی که در زمینه زراعت، فرآوری و بازرگانی پنبه فعالیت می‌کند با خبرنگار ایانا در استان فارس را در پی بخوانید:

چند سال است که در این حوزه فعالیت دارید؟

از سال 1351 در خدمت سربازی که به‌عنوان سپاه ترویج در یکی از روستاهای داراب خدمت می کردم با زراعت پنبه آشنا شدم و از سال 1365 حدود 33 سال قبل با تشکیل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب مستقیما به مسائل زراعت و بازرگانی این محصول می پردازم.

عامل موفقیت شما در زمینه فعالیت کاری چیست؟

مهمترین عامل داشتن انگیزه و علاقمندی به زراعت پنبه به خاطر نقش مهم محصول پنبه در اقتصاد کشور است. پنبه به دلیل تامین مواد اولیه صنایع نساجی، اشتغال زایی و ارزش افزوده این محصول در صنعت مورد توجه من قرار گرفت. از طرفی فعالیت در قالب تشکل ها و تعاونی پنبه کاران باعث پیشبرد امور کشاورزی شد و تبادل نظر با مسئولین و کارشناسان این بخش باعث موفقیت در این زمینه شده است.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر چه راهکاری برای هر چه بهتر انجام شدن فعالیت‌های کشاورزی مد نظر شماست؟

با استفاده از تکنولوژی و علوم روز باید به‌نحوی عمل شود که بهره‌وری از آب، خاک و نهاده‌های کشاورزی با بالاترین راندمان در واحد سطح مواجه شود. بهره‌وری مطلوب از منابع آب با بهترین روش‌های موجود در دنیا شامل ایجاد گلخانه‌ها و استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار می‌تواند محدودیت خشکسالی‌های موجود را کاهش دهد.

چه مشکلات و چالش‌هایی در زمینه شغلی دارید؟

مهم‌ترین مشکل در زراعت پنبه عدم مکانیزه بودن مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول است. وجین، مبارزه با آفات و برداشت توسط کارگر و به وسیله دست انجام می شود که باعث صرف هزینه زیاد و عدم رغبت کشاورزان به تولید این محصول می شود.

صنایع تبدیلی مورد نیاز حوزه فعالیت شما در منطقه وجود دارد؟

پنبه به عنوان محصول کشاورزی صنعتی از ابتدای تولید تا مصرف باید به وسیله کارخانجات متعددی فرآوری شود. در شهرستان داراب و کلا در استان فارس فقط کارخانه پنبه پاک‌کنی که فرآوری اولیه روی این محصول را انجام می‌دهد و وش پنبه را به پنبه محلوج هلاجی شده تبدیل می‌کند وجود دارد، بعد از این مرحله باید پنبه محلوج در کارخانه نخ‌ریسی به نخ و نهایتا در کارخانه‌های بافندگی به پارچه و در انتها به لباس دوخته تبدیل شود تا به دست مصرف کنندگان برسد. اگر زنجیره تولید تا مصرف در منطقه وجود داشت، ارزش افزوده این محصول می توانست در اقتصاد کشاورزان تولید کننده نیز نقش مهمی ایفا کند که متاسفانه استان فارس از وجود این کارخانجات بی بهره است.

نقش بازار در تولید پنبه چیست؟

محصول خام پنبه به علت اینکه باید حتما در فرآیند تولید تا مصرف در صنایع تکمیلی این محصول فرآوری شود و  به صورت خام قابل استفاده نیست نقش بازار و مسائل بازرگانی در این محصول بسیار مهم و سرنوشت ساز است، نوسانات بازار در اقتصاد کشاورزان پنبه کار نقش مهمی را ایفا می کند و در تولید محصول پایدار پنبه مشکلات زیادی برای کشاورزان به همراه دارد.

به‌عنوان کشاورز پیشرو تجربیات خود را در زمینه فعالیت خود شرح دهید و چه توصیه‌هایی برای افرادی دارید که در زمینه شغلی شما فعالیت می نماید دارید؟

حدود ۴۰ سال مانوس بودن با زراعت پنبه و کار کردن مستقیم در تشکل این محصول باعث شده که ضمن کسب تجربیات علاقه مندی زیادی به این محصول داشته باشم و پنبه را به حق "طلای سفید" می‌دانم. اعتقاد دارم مسئولین و کشاورزان باید با علاقمندی و احساس وظیفه نسبت به تولید این محصول مهم و استراتژیک اقدام کنند. رفع موانع تولید، ایجاد شرایط مناسب برای مکانیزه کردن کشت پنبه، بهره وری بیشتر از منابع آب و خاک، رفع مشکلات زراعی و تامین  نهاده های مورد نیاز این بخش باید صورت گیرد، از طرفی کشاورزان در تولید و فرآوری این محصول مهم باید نهایت دقت را داشته باشند چرا که بالا بردن کیفیت الیاف پنبه، نقش بسیار مهمی در تولید  پارچه و البسه و رفع مشکل صنایع نساجی کشور به دنبال دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید