Iranian Agriculture News Agency

پرورش‌دهنده نمونه ملی ماهیان خاویاری در مزرعه پارس مهر خاویار استان فارس

کاهش سن خاویاردهی ماهیان خاویاری/ صادرات گوشت خاویار پرورشی به روسیه

برای تکثیر ماهیان خاویاری برای اولین‌بار از "روش میکرو سزارین" استفاده شده است

مزرعه پارس مهر خاویار در راستای حمایت از گونه‌های در حال انقراض ماهیان خاویاری و کاهش صید مولدین از دریا، اقدام به تولید چندین گونه از مولدین ماهیان خاویاری کرده و به استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان صادر کرده است

کاهش سن خاویاردهی ماهیان خاویاری/ صادرات گوشت خاویار پرورشی به روسیه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، مدیر "مزرعه پارس مهر خاویار" به عنوان پرورش دهنده نمونه ملی ماهیان خاویاری در مناطق غیر ساحلی از استان فارس منتخب و معرفی شد، این مزرعه با ظرفیت ۳۰تن گوشت و ۳۵۰ کیلوگرم خاویار در حال فعالیت است. نسرین آذرخش بانوی 37 ساله و دارای مدرک فوق‌دیپلم به همراه همسرش این مزرعه را در روستای باغشاد از توابع شهرستان استهبان مدیریت می کند، او در خصوص موفقیت خود سخن می‌گوید:

از چه سالی شروع به کار کردید؟

در سال 1387 با پرورش ماهیان قزل‌آلا شروع به کار کردم که پس از مشورت با کارشناس مدیریت شیلات و آبزی‌پروری استان فارس، تحقیقات و آزمایشات مختلف در زمینه آب و دیگر مسائل؛ گونه پرورشی را از ماهی قزل آلا به خاویاری تبدیل کردم.

شاخص‌های انتخاب شما به عنوان نمونه ملی چه بود؟

تولید 285 کیلوگرم خاویار در سال 1397، استحصال خاویار از گونه‌های مختلف، توزیع بچه‌ماهی خاویار برای اولین‌بار از استان فارس و استفاده از تجهیزات به‌روز و مکانیزه آبزی‌پروری از دلایل انتخاب به‌عنوان نمونه ملی بود.

زمینه‌هایی فعالیت و ویژگی های بارز مزرعه را بیان کنید.

مزرعه پارس مهر خاویار در سال جاری توانسته حدود 400 کیلوگرم خاویار را در داخل و خارج کشور پخش کند و در سال 95 برای اولین‌بار گوشت خاویار پرورشی را به کشور روسیه صادر کرد که البته این امر در سال 97 نیز تکرار شد. این مزرعه در راستای حمایت از گونه‌های در حال انقراض ماهیان خاویاری و کاهش صید مولدین از دریا، اقدام به تولید چندین گونه از مولدین ماهیان خاویاری کرده و به استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان صادر کرده است. با توجه به ثابت بودن دمای آب چشمه، کیفیت مناسب آب و بهره بردن از خوراک با کیفیت؛ زمان رسیدن به سن بلوغ و خاویاردهی در این مزرعه کاهش یافته است.

چه گونه‌هایی از ماهی خاویار در مزرعه شما پرورش داده می شود؟

تنوع گونه‌ای پرورش انواع ماهیان خاویاری در این مزرعه زیاد است و انواع فیل ماهی، ازون برون، سیبری، قره برون، چالباش، سیبری، شیپ، استرلیاد و ... در این مزرعه تولید می شود.

در ارتباط با تعیین جنسیت ماهیان خاویاری چه اقدامی کردید؟

تعیین جنسیت ماهی خاویاری با هدف جداسازی ماهیان نر از ماده و دسته‌بندی ماهیان ماده از نظر تشخیص مراحل تکاملی اوولاسیون تخمک برای اولین‌بار در منابع آب‌های داخلی کشور با استفاده از "روش بیوپسی و لاپاراسکوپی"و در شرایط فعلی با استفاده روش اولتراسونوگرافی انجام می‌شود. به‌منظور استحصال تخمک از مولدین ماده به‌منظور تکثیر ماهیان خاویاری در این مزرعه برای اولین‌بار از "روش میکرو سزارین" استفاده شده است.

به منظور بالابردن ایمنی ماهیان خاویاری چه اقدامی کردید؟

در خوراک ماهیان، از عصاره‌های گیاهی سیر، زنجبیل، لعل کوهستان به‌منظور بالابردن ایمنی ماهیان خاویاری استفاده کردیم.

همکاری شما با بخش تحقیقات چگونه است؟

ما با مراکز دانشگاهی در انجام موضوعات تحقیقاتی و کارورزی و همکاری داریم و کارگاه عملی آموزش کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در این مزرعه نیز برگزار شده است.

در ارتباط با افزایش بهره‌وری آب چه اقدامی انجام دادید؟

به منظور افزایش بهره وری آب سیستم هوادهی استفاده شده و این سیستم شامل اسپلش و ایربلور است، همچنین در ادامه استقرار درام فیلتر، دستگاه اکسیژن ساز، دستگاه ازون نایزر، چیلر و بیوفیلتر در این مزرعه اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید